Viser treff 741-760 av 7445

    • Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Vi må anta at det å høre hjemme et sted, har en betydning for opplevelsen av å være til. Hvilken forskjell kan det gjøre at det er i nord man er hjemme? Hva vil det si å dannes til menneske i nord?
    • Trykkplasseringa i latinske lånord og partikkelverb i tre norske dialektområde 

      Tengesdal, Eirik; Lundquist, Bjørn (Chapter; Bokkapittel, 2021-12-31)
      Denne artikkelen granskar sambandet mellom trykkplassering i latinske lånord (som butikk) og partikkelverb (som gå ut), der trykkplasseringa på fyrstestavinga eller sistestavinga varierer. Med di partikkelverb har ein del av variasjon som skriv seg frå innomspråklege strukturelle faktorar, reknar me med at desse faktorane ikkje påverkar latinske ord i like stor grad. Ved å granska ikkje-syntaktisk ...
    • Finnmarksloven 15 år etter 

      Hernes, Hans-Kristian; Selle, Per (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Denne boken gir et bredt innblikk i de store institusjonelle og politiske endringene som har skjedd i nord med utgangspunkt i Finnmarksloven som ble vedtatt i 2005.1 Denne loven har ført til omfattende ny institusjonsbygging som har endret forholdet mellom aktører og arenaer og som gjør at urfolkspolitikken ikke lenger er noe en bare kan gå utenom. Som urfolk er samene sikret en rolle å spille gjennom ...
    • Studentsentrert undervisning i lærerutdanning. "Når alle er engasjert og har lest, blir det fort en spennende diskusjon" 

      Unhjem, Astrid; Furu, Eli Moksnes (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      In this chapter, we present a self-study project (Zeichner, 2007) about student-centered education for student teachers. The aim was to explore in what way student-centered education might increase students’ engagement and learning in adapted education. We used social-cultural theory and a dialogical framework (Dysthe, 1996) both as the basis for planning education and analysis of the data. We built ...
    • Dialogkonferansen - arena for kollektiv utvikling i skolen 

      Lund, Torbjørn (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      The purpose of this chapter is to examine dialogue conference as a space for collective school improvement. The article employs the theory of action research in general and the methodology of dialogue conferences in particular as lenses to explore and discuss challenges in using dialogue conferences as tools for school improvement. Two examples from different action research studies using dialogue ...
    • ALAR som tilnærming for å skape økt forståelse hos deltakere for forskning og for forståelse for FOU i skole og lærerutdanning 

      Steele, Annfrid Rosøy (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      There is an increased focus in teacher education on research-based teaching as a means to develop a more research-based professional knowledge. However, research from several Western countries shows that neither school-based nor university-based teachers are familiar with how to integrate research-based knowledge in professional teacher practice. This ALAR-study focuses on how a research and development ...
    • Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Andreassen, Svein-Erik (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      The purpose of the article is to contribute to the discussion about the relationship between action research with qualitative data and generalization. Working towards this purpose, we look into two other elements of research design. These two are research questions and case study as a research strategy. We apply theoretical concepts about different types of action research, different types of case ...
    • Når vi ikke kjenner fremtiden; Scenarioer som metode for skoleutvikling? 

      Brattvoll, Morten; Rotvold, Lars Aage; Slettbakk, Åse (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      In this chapter, we focus on how action research can help to improve learning in nationally initiated school development processes. The empirical material in this study is derived from the implementation of the national project “Ungdomstrinn i utvikling” (UiU). Through UiU, we have worked with school development in six municipalities, where we have facilitated future stories or scenarios in the ...
    • Tapte regjeringspartiene kommunevalg på lakseskatten? 

      Stein, Jonas; Broderstad, Troy Saghaug (Chronicle; Kronikk, 2023)
      Regjeringspartiene ble betydelig svekket i de største oppdrettskommunene ved kommunevalget, samtidig som Høyre og Frp styrket seg. Men endringene var i stor grad de samme som i kommuner som ikke hadde en stor oppdrettsnæring.
    • The synthetic perfect from Indo-Iranian to Late Vedic 

      Dahl, Eystein (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      This paper outlines the origin and development of the synthetic Perfect from Indo-Iranian, the reconstructed common ancestral stage of the Iranian and Indo-Aryan languages, to Vedic, the oldest attested stage of Old Indo-Aryan. Comparative evidence from Old Iranian, Homeric Greek and a number of other Indo-European languages shows that this morphological category ultimately stems from Proto-Indo-European. ...
    • The diachrony of ditransitives in Vedic Sanskrit 

      Dahl, Eystein (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Indo-Iranian in general and Old Indo-Aryan in particular is usually regarded as a morphosyntactically rather conservative branch of the Indo-European linguistic family. However, recent work (e.g. Cotticelli and Dahl Forthcoming) demonstrates that Early Vedic, the oldest attested variety of Old Indo-Aryan, shows a number of important innovations in its alignment system, including the establishing of ...
    • Menneskets "her" 

      Greve, Anniken (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Refleksjonen over stedet slik vi møter den hos Christian Norberg-Schulz, er nært knyttet til en refleksjon over mennesket. Denne filosofisk-antropologiske dimensjonen kan være litt skjult i mye av det andre han snakker om: sted, arkitekturhistorie, byggeskikker, stilhistorie. Så kan man spørre: Hvorfor er forståelsen av mennesket så vesentlig for forståelsen av byggekunsten og arkitektens virksomhet? ...
    • On the View of 'the Other' - Abroad and At Home: The Geography and Peoples of the Far North, According to Historia Norwegie 

      Hansen, Lars Ivar (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      In this discussion I want to focus the spotlight on what Historia Norwegiae (hereafter H.N.) reports on relations in the Far North, on the Sámi and on the interaction between Norwegians and Sámi, as well as additional peoples further to the east in the North Calotte.2 I shall concentrate on a summary of the peoples who were perceived, to a greater or lesser extent, as standing outside the Norse, ...
    • Imagination and Reality in Sami Fantasy 

      Fredriksen, Lill Tove (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      What is imagined and what is real? These are relevant questions in the fantasy novel Ilmmiid gaskkas (2013), written by Sami author Máret Ánne Sara and translated into English by Laura A. Janda as In Between Worlds (2016). The narrative depicts parallel stories, set above and below ground, and highlights an imbalance between our world on earth and that of our neighbours, the ulda-people in the ...
    • Læringsledelse gjennom strukturering av tid 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes ...
    • Læringsledelse 

      Buli-Holmberg, Jorun; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet gir en introduksjon til begrepet læringsledelse og veien frem mot en begrepsavklaring. Vi har gjennomført en analyse av hvordan læringsledelse og tilnærmede begreper omtales i utdanningspolitiske dokumenter relatert til faglitteratur og forskning, og anvender dette som utgangspunkt for å definere læringsledelse. Det har vært en utfordrende prosess å finne en tydelig og avgrenset ...
    • Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning 

      Danielsen, Fredrik; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet bygger på en casestudie av et utviklingsarbeid der en skole skulle endre organisering fra segregert til integrert spesialundervisning. En slik form for spesialundervisning er både fysisk og faglig integrert i ordinær opplæring. For å lykkes med dette måtte lærerne endre sin læringsledelse. Fra å ha ledet elevenes læringsprosesser hver for seg skulle klasse- og spesiallærerne1 nå utvikle ...
    • Tilpasset opplæring når elever har stort læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Prinsippet om tilpasset opplæring dreier seg om å møte mangfoldet i elevflokken (jf. kapittel 1 i denne boken). Et mangfold vil i skolesammenheng innebære den store variasjonen som er mellom elevene. En av disse variasjonene er knyttet til hvilket læringspotensial elevene har.
    • Communication between Mentor and Mentee Using Videoconferencing in Surgical Training 

      Warth, Line Lundvoll (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      In surgical training, mentors and mentees communicate to expand mentees’ technical skills. However, access to mentors for education in surgical subspecialties is a challenge in many hospitals. Videoconferencing (VC), which enables real-time communication between mentors and mentees in different geographical locations, can overcome this challenge. This study examines a practice in Norway in which VC ...
    • The Trading Networks of the High North during the Sixteenth Century 

      Hansen, Lars Ivar (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      The aim of this article is to sketch the main features of the trading networks that dominated northern Fennoscandia and part of northwestern Russia during the period when the Reformation was introduced in the North, and the following century. By drawing a broad picture of the various actors that were engaged in these interactions in the borderless region in the North, I hope to highlight some of the ...