Viser treff 901-920 av 7445

    • Events always take (place with) ser 

      Fábregas, Antonio; Marín, Rafael; Perpiñán, Sílvia (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-21)
      The present study aims to throw light on the behavior of the Spanish copulas ser and estar in locative sentences, beyond their classical distinction in terms of Individual-Level (IL) versus Stage-Level (SL) predicates. The behavior of the Spanish copulas in locative contexts constitutes an oddity that we aim to probe here: events (concierto ‘concert’), despite their clear spatial and temporal ...
    • Children’s acquisition of word order variation: A study of subject placement in embedded clauses in Norwegian 

      Ringstad, Tina Louise; Westergaard, Marit Kristine Richardsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-29)
      Norwegian embedded clauses give children two options for subject placement: preceding or following negation (S-Neg/Neg-S). In the adult language, S-Neg is the ‘default’ and highly frequent option, and Neg-S is infrequent in children’s input. However, Neg-S may be argued to be the structurally less complex. We investigate whether children are aware of the existence of both subject positions, and ...
    • Self-Respect and the Importance of Basic Liberties 

      Stensen, Vegard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-18)
      This article discusses the self-respect argument for basic liberties, which is that self-respect is an important good, best supported by basic liberties, and that this yields a reason for the traditional liberty principle. I concentrate on versions of it that contend that self-respect is best supported by basic liberties for reasons related to the recognition that such liberties convey. I first ...
    • Vestiges of a Previous Industrial Age: A Contemporary Archaeology of Twentieth Century Single Industrial Mining Regions in the Far North 

      Venovcevs, Anatolijs (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-09-15)
      <p>This thesis aims to develop archaeological understandings of mining communities and sites in three (sub-)Arctic regions in Norway (Sør-Varanger), Canada (western Labrador), and Russia (Kola Peninsula), all of which underwent rapid industrial colonisation during the twentieth century. Today the regions continue as resource peripheries despite economic, social, and political changes that made the ...
    • Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk 

      Mikko, Lisa Broks (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse ...
    • Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark 

      Larsen, Johanne; Bremnes, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
      Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene ...
    • Dysleksitilpasset tilrettelegging i skolen 

      Nordheim, Linn Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Bakgrunnen for undersøkelsen i denne masteroppgaven var å få innsikt i elevers og læreres erfaringer med en dysleksitilpasset lese- og skriveopplæring. Det ble gjennomført kvalitativt intervju med et utvalg elever (med dysleksi) og lærere på to ulike dysleksivennlige skoler. Resultatene viser at skolene brukte evidensbaserte intervensjoner som helhetslesing og lesekurs, og dette ble av både elever ...
    • What does it mean to have an equal say? 

      Kapelner, Zsolt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-17)
      Democracy is the form of government in which citizens have an equal say in political decision-making. But what does this mean precisely? Having an equal say is often defined either in terms of equal power to influence political decision-making or in terms of appropriate consideration, i.e., as a matter of attributing appropriate deliberative weight to citizens’ judgement in political decision-making. ...
    • Hvordan kan jeg som rektor lede og legge til rette for lærernes læring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap? 

      Rasmussen, Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Min forskning handler om ledelse og hvordan leder kan legge til rette for lærernes læring og forståelse for, og utvikling og deltakelse i det profesjonelle læringsfellesskapet og skolen som organisasjon
    • Den hjerneoperertes syn på et godt liv. En personlig historie om livet med kognitive senskader etter hjernesvulstoperasjon 

      Haug, Mads (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Endringsvilje er en sentral del av menneskers liv. Både på et personlig og kollektivt plan. Vi må kunne tilpasse, lære og være fleksibel for å skape en bedre hverdag. I særlig grad gjelder vilje til endring i periode etter sykdom. Det har gjennom flere tiår kommet stadig mer forskning som tilsier at sykdom ikke bare kan ses fra et klinisk perspektiv, men må også forstås som en større helhet. I min ...
    • Lærarerfaringar i møte med elever i risikogruppa for fråfall – korleis finne vegen inn? 

      Frette, Marthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Samandrag I dagens samfunn står vi overfor utfordringar knytt til fråfall i skulen og talet på unge som står utan tilbod, arbeid og utdanning er altfor høgt. Det er difor nødvendig å undersøkja korleis vi kan finna vegen inn til elevar i risikosona for å bli ein del av denne statistikken. Korleis få ned fråfallet i vidaregåande skule har gjennom dei seinare åra vore gjenstand for mykje forsking og ...
    • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

      Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
    • En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten 

      Økland, Fredrik Carstensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan samarbeidet mellom skolen og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fungerer med mål om å legge best mulig til rette for barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker opplevelser de ansatte i PPT og i skolen har overfor hverandres samarbeid. Studiens problemstilling er: «Hvilke faktorer muliggjør og begrenser samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten?» ...
    • Leseopplæring ved Guttas Campus’ sommerleir 

      Leiknes, Karianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt og vurdere leseopplæringen på Guttas Campus, en pedagogisk sommerleir for demotiverte gutter på 9. trinn. For å samle inn data deltok jeg på den to uker lange sommerleiren i 2022, der jeg utførte oppgaver som leselærer sammen med to erfarne leselærere. Det ble gjort et utvalg av tre fokuselever blant de 43 deltakende guttene. Rammen for forskningen ...
    • Análisis de errores en la concordancia nominal del español. Un estudio sobre un grupo de estudiantes noruegos de ELE 

      Barrera, Fabiola Silva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-09)
      El aprendizaje del español como lengua extranjera es uno de los ámbitos de investigación más activos en la actualidad. En este contexto, y como docente, la presente investigación trata sobre el tema de la concordancia nominal, un tema fundamental y básico dentro del aprendizaje del español -tanto en la competencia escrita como oral-. La presente investigación se focaliza en estudiar y describir ...
    • «Det handler om å alltid ha vært»: Transidentitet og aktørskap i bildeboka Ollianna 

      Mjelstad, Kaja; Solbakken, Hedvig (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      I denne artikkelen analyserer vi framstillinga av transmotivet i bildeboka Ollianna (Dahle & Nyhus, 2020) og drøfter hvilke forestillinger om barn og barndom som ligger til grunn. Særlig undersøker vi om framstillinga av trans- og cispersonene i Ollianna er normativ, og i hvilken grad boka bidrar til å utfordre eller opprettholde eksisterende kjønnsnormer. Analysen undersøker hvordan boka skildrer ...
    • Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn 

      Joensen, Marte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-25)
      Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for ...
    • «Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes barn som har det vanskelig». En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med å håndtere elever med eksternaliserende atferdsvansker. 

      Svendsen, Solveig Azar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Atferdsvansker er blant de mest utfordrende problemene i skolen og blant vanskene som forekommer oftest. Atferdsvansker er et ettertraktet tema som berører lærernes daglige utøvelse av deres yrkesprofesjon, og krever en sammensatt forståelse, kunnskaper og handlingskompetanse for å imøtekomme skolens verdigrunnlag og prinsipper som skal ivareta elevene. Masterprosjektets søkelys rettes mot læreres ...
    • Overgangssituasjoner i barnehagehverdagen 

      Nilsen, Michael (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)
      Når det er snakk om «overganger» for barn og unge, benyttes begrepet vanligvis om de store overgangene som barnehage-skole, ungdomsskole-videregående skole eller ungdomstiden-voksenlivet (Helsedirektoratet, 2019). I Rammeplan for barnehagen (2017) benyttes begrepet «overgang» i hovedsak når barn begynner i barnehagen, ved overganger mellom avdelinger eller i overgangen fra barnehagen til skolen ...
    • Elevens møte med matematiske problemer 

      Sundelin, Kaisa N.; Kvammen, Kristin B. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-28)
      Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle ...