dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Larsen, Eirin | |
dc.contributor.author | Iversen, Tone | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:46:07Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:46:07Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven presenteres etableringen av et utviklingsteam på tvers av tre skoler. Problemstilling for studien er: Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? Studien bygger på et teoretisk grunnlag innenfor distribuert ledelse, det profesjonelle læringsfellesskapet, skolen som lærende organisasjon, og inkludering og tilpasset opplæring.
Studien bygger på intervenerende aksjonsforskning. Målet har vært å etablere et godt utviklingsteam, som skal bidra til å forbedre lærernes kompetanse i tilpasset opplæring. Praksisen vi ønsker å forbedre er undervisningsmetoder knyttet til tilpasset opplæring og inkludering, slik at flere av våre elever har utbytte av ordinær undervisning, og at behovet for spesialundervisning dermed kan reduseres.
Det er gjennomført fem aksjoner av utviklingsteamet. Aksjonene har vært knyttet til arbeidet i utviklingsteamet, hvor vi har vært forskere sammen med lærerne i utviklingsteamet. Vi har innhentet empirisk materiale gjennom to fokusgruppeintervjuer, som sammen med aksjonene danner grunnlaget for studien.
Funn i studien peker på flere handlinger utviklingsteamet kan bidra med for å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring. Handlingene er å bidra som igangsetter, støttesystem og hjelp til å vurdere egen praksis. Viktig forutsetninger for utviklingsteamets bidrag er et tydelig mandat, som er forankret i hele organisasjonen. Ledelse har stor betydning for utviklingsteamets bidrag, gjennom å være tett på, holde fokus på målsettinger, tilrettelegge for gode strukturelle betingelser, og trygge og tillitsfulle miljø. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30383 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Ledelse | en_US |
dc.subject | Profesjonelle læringsfellesskap | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Distribuert ledelse | en_US |
dc.subject | Organisatorisk læring | en_US |
dc.title | Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |