dc.contributor.advisor | Enoksen, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Sætre, Mats Steinsvåg | |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T12:31:08Z | |
dc.date.available | 2023-09-18T12:31:08Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne studien undersøkes lærere i friluftslivsfag ved Knut Hamsun videregående skole sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. Studien har tatt for seg hva som fremmer og hemmer det samiske perspektivet, rammebetingelsene lærerne må forholde seg til og hva lærerne helt konkret gjør for å implementere det samiske perspektivet i undervisningen. Studiens vitenskapsteoretiske posisjon har et humanistisk virkelighetssyn og sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn med en utforskende tilnærming forankret i den kvalitative samfunnsvitenskapelige metoden. Dataen er innhentet ved semi-strukturerte intervju av strategisk utvalg av fem friluftslivslærere. Gjennom den stegvis-deduktive- induktive metoden (SDI) har det analytiske arbeidet vært empirinært (Tjora, 2021).
Funnene i studien viser at lærerne i friluftslivsfag deler flere utfordringer. Erfaringene til lærerne harmonerer med de teoretiske argumentene hvor kompetansemangel og rammebetingelsene gjør dette utfordrende. Funnene viser at læreplanen i friluftslivsfag, lærernes utgangspunkt, læremidler og ressurser rundt er utfordringer. Likevel viser funnene at det samiske perspektivet er til stede i friluftslivsfag og at de har ideer og ønsker for å inkludere perspektivet ytterligere. Studien viser at arbeidsformer i friluftsliv er egnet for å inkludere samiske perspektiver som kan bidra til måloppnåelse om samisk innhold i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31074 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | IDR-3901 | |
dc.title | Friluftslivlærere sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. En kvalitativ studie fra Knut Hamsun videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |