Hvordan er struktur og kultur med på å gjøre varslingsrutiner kjent på to videregående skoler i Finnmark? Er det forskjell på store og små skoler?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32110Dato
2018-11-27Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kurrak, MereteSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg valgt å se på hvordan kultur og struktur påvirker kjennskap til varslingsrutinene for to videregående skoler i Finnmark. Nye varslingsbestemmelser trådte i kraft 1. juli 2017. Dette førte til at Finnmark Fylkeskommune utarbeidet en Varslingsplakat som skulle gjelde for alle som jobber i fylkeskommunene. Kan strukturen være årsaken til at ansatte kjenner mer eller mindre til de rutinene som gjelder med hensyn til varsling. Er kulturen med på å redusere eventuelt øke varslingshyppigheten og har varslingshyppighet noen sammenheng med størrelse på organisasjonen. Har frykt for gjengjeldelse av varsler noe å si på varslingshyppighet. Det er også spurt om kjennskap til hvordan innkomne varsler blir behandlet og om svarene er forskjellig med hensyn til skolestørrelse. Nøkkelord: Varslingsrutiner, verdier, virkelighetsoppfatninger, normer, kultur, struktur, intern varsling, arbeidsmiljøloven, ytringsfrihet, varslingskanaler, varslingsprosessen
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: