Kan imitasjon forklares av engasjement? En kvantitativ studie av imitativ atferd og engasjement hos barn ved 18 måneders alder.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33436Date
2019-04-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Kristoffersen, Anne LiseAbstract
Hensikten med denne studien var å undersøke om imitasjon i løpet av de første leveårene kan forklares av engasjement. Dette ble undersøkt gjennom å kartlegge barnets blikk mot eksperimentet under demonstrasjonen av en objektrelatert handling, samt ved å kartlegge barnets håndteringer av objektet under eksperimentfasen. Deretter ble frekvens av imitative handlinger kartlagt basert på barnets håndteringer av objektet. Datamateriell bestod av allerede innsamlet data i form av videoopptak fra en tidligere studie om imitasjon og sosial læring. Deltakerne bestod av den tidligere imitasjonsstudiens eksperimentgruppe (N = 21), og var en gruppe friske barn i en alder på rundt 18 måneder (M = 550,81). Ved hjelp av et loggføringsprogram kalt «The Observer XT 12» ble barnets blikk under demonstrasjonsfasen og objektmanipulasjoner under eksperimentfasen kodet. Kodet data ble så analysert ved hjelp av SPSS gjennom å utføre en korrelasjonsanalyse. Resultatene viste ingen signifikante funn for korrelasjoner mellom blikk mot eksperimentet og imitasjon (r = .24, p = 305) samt for håndteringer av objektet og blikk mot eksperimentet (r = .07, p = 767). Derimot var det signifikante funn for korrelasjoner mellom håndteringer av objektet og imitative handlinger (r = .48, p = .029). Dette kan indikere at barn som håndterte objektene over lengre tid var mer sannsynlig til å utføre imitative handlinger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: