dc.contributor.advisor | Olufsen, Magne | |
dc.contributor.author | Worsowicz, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2024-05-15T05:42:06Z | |
dc.date.available | 2024-05-15T05:42:06Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven vil handle om underveisvurdering og understreke at vurdering er noe mer enn bare karakterer. I denne studien ville jeg undersøke hvordan naturfagslære gjennomfører underveisvurdering i tradisjonell klasseromsundervisning på ungdomstrinnet.
For å finne svar på problemstillingen, utførte jeg en kvalitativ studie av tre naturfagslærere fra tre forskjellige ungdomsskoler. Siden jeg fikk tilbud om å gjenbruke datamateriale fra LISSI-prosjektet var videoanalyse et naturlig metodevalg for denne forskningen. Ved hjelp av egenutviklede analyseverktøy svarte jeg på oppgavens følgende forskningsspørsmål:
1) «Hvilke typer tilbakemeldingsnivåer brukte naturfagslærere i de undersøkte klasserommene, og hva kjennetegnet disse tilbakemeldingene?»
2) «Hvilken kvalitet hadde de gitte tilbakemeldingene i de undersøkte klasserommene?»
Funnene i denne studien viste at alle tre lærere benyttet seg av alle typer tilbakemeldinger, med betydelig bruk av tilbakemeldinger på oppgave- og selvreguleringsnivå. I tillegg kom det tydelig frem at lærerne formulerte disse tilbakemeldingene ved å bruke varierte arbeidsmåter som helklassediskusjoner, gruppearbeid og tenk-par-del metoden. Mine funn avdekker at lærerne ofte kombinerte tilbakemeldingene som inneholdt faglig støtte med tilbakemeldinger som inneholdt emosjonell støtte. Dette førte til at kvaliteten på tilbakemeldingene økte. Studien viser videre at lærerne ga ofte tilbakemeldinger på Feed back, som svarte på spørsmålet «hvor er eleven?». I tillegg ser en at selv om tilbakemeldingene ikke svarte på de tre tilbakemeldingsspørsmålene fra Hattie og Timperley (2007) sin tilbakemeldingsmodell, hadde tilbakemeldinger en nokså god kvalitet. Funnene viser også at bruk av elevaktive arbeidsmåter økte muligheten for å fremme lærerens tilbakemeldingspraksis. Samtidig viste det seg at lærerne ofte ga tilbakemeldinger på elevens initiativ. Avslutningsvis har jeg kommet frem til at lærerne ga ofte tilbakemeldinger rettet mot hele klassen basert på svarene til enkeltelever. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33546 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3905 | |
dc.title | Vurdering er noe mer enn bare karakterer | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |