Show simple item record

dc.contributor.advisorSydnes, Maria
dc.contributor.authorOsvaldsen, Marianne
dc.date.accessioned2024-08-08T05:36:10Z
dc.date.available2024-08-08T05:36:10Z
dc.date.issued2024-05-31en
dc.description.abstractVi lever i et samfunn som er i konstant endring, og klimaendringene er vår tids aller største utfordring. Disse klimaendringene vil kunne føre til mange nye utfordringer knyttet til ekstremvær, samtidig som at eksisterende utfordringer forsterkes. Vi ser en økende trend i både omkomne og skredtatte etter snøskredhendelser både nasjonalt, men spesielt regionen Troms. Det har de siste årene også blitt et tydelig skifte i risikobildet for snøskred, der majoriteten som blir tatt er både turister og norske ski/snøbrett kjørere. I tillegg har vi de siste årene opplevd mange stengte veier på grunn av snøskred, og snøskred som har tatt med seg mennesker, dyr og hus. Med klimaendringene og de utfordringene de medfører, er det avgjørende at vi forbereder oss gjennom kontinuerlig forskning og oppdatering av vårt kunnskapsgrunnlag. Dette vil muliggjøre tilpasning til de dynamiske endringene og samtidig styrke samfunnets evne til å lære og reagere effektivt. Denne studien har fokusert på snøskredhendelsene den 31. mars 2023 og organisatorisk læring etter kriser, primært i de kommunene som ble hardest rammet. Studien inkluderer også kommuner som ikke var like hardt rammet for å undersøke det interorganisatoriske aspektet av læring etter kriser. Problemstillingen til studien er: På hvilken måte lærer kommuner etter snøskredhendelser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk og interorganisatorisk læring etter kriser blitt benyttet, og studiens metode har vært en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget er basert på primærdata fra semistrukturerte intervju med 12 informanter, samt tilleggsdata fra både offentlig tilgjengelige dokumenter og ikke offentlige dokumenter. Studien viser at kommuner kan lære ved å benytte forskjellige arenaer og prosesser som legger vekt på læring, dette inkludert de som involverer interorganisatoriske samarbeid. For at kommunene skal kunne tilegne seg ny kunnskap, er det essensielt at de samler erfaringer og identifiserer læringspunkter som kan danne grunnlag for endringer i organisatoriske prosedyrer og atferd. Implementering av disse læringspunktene vil muliggjøre læring etter en krise. Videre bør kommunen være oppmerksom på faktorer som kan fremme læring, samt barrierer som kan stå i veien for læringsprosessen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34231
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectOrganisatorisk læringen_US
dc.subjectLæring etter kriseren_US
dc.subjectInterorganisatorisk Læringen_US
dc.subjectEvalueringen_US
dc.subjectLæringsprosesseren_US
dc.subjectIdentifisert læringen_US
dc.subjectKunnskapshåndteringen_US
dc.subjectKunnskapslagringen_US
dc.subjectSingle-loop læringen_US
dc.subjectDouble-loop læringen_US
dc.subjectOrganisasjonskulturen_US
dc.subjectBeredskapen_US
dc.subjectSamfunnssikkerheten_US
dc.subjectLokal beredskapen_US
dc.subjectRegional beredskapen_US
dc.subjectTotalberedskapskommisjonenen_US
dc.subjectKlimaendringeren_US
dc.subjectEkstremværen_US
dc.subjectSnøskreden_US
dc.titleOrganisatorisk læring ved snøskredhendelser En casestudie av kommuner i Tromsen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)