dc.contributor.advisor | Gregor Ross, Maxwell | |
dc.contributor.author | Tollefsen, Gina Marie Hermansen | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:05:11Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:05:11Z | |
dc.date.issued | 2023-10-27 | en |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ studie som benytter tematisk analyse som tilnærming innenfor en
fenomenologisk vitenskapsteoretisk ramme. Datainnsamlingen involverte ustrukturerte
forskningsintervjuer med fire lærere med ulik utdanningsbakgrunn. Studiens formål har vært
å utforske læreres forståelse av barn med diagnosen utviklingsmessig språkforstyrrelse
(DLD) og søker å svare på følgende problemstilling: "Hvilken kompetanse bør lærere besitte
for å inkludere elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i den ordinære
undervisningen?". For å besvare problemstillingen ble det formulert tre forskningsspørsmål:
1) Hvilken kompetanse har informantene når det gjelder DLD-diagnosen? 2) Hvordan
opplever og fremmer informantene inkludering av elever med DLD i den ordinære
undervisningen? og 3) Hvilken kompetanse etterlyser informantene og beskriver som
manglende når det kommer til DLD?
Studiens resultater antyder at informantene har en begrenset forståelse av utviklingsmessig
språkforstyrrelse, men likevel besitter en solid forståelse når det gjelder tilpasning av
elevenes læring, uavhengig av forståelsesnivå. Informantene uttrykker et sterkt ønske om økt
spesialpedagogisk kompetanse, i tråd med tidligere forskning, for å bedre kunne tilrettelegge
for denne gruppen elever. Lærere har en generell kompetanse i det å støtte elever med
utviklingsmessige språkforstyrrelser i skolehverdagen, samtidig som de møter betydelige
utfordringer knyttet til dette, herunder nevnes både spesialpedagogisk kompetanse, og mangel
på tid og ressurser som avgjørende. Elevene blir dermed ikke alltid tilstrekkelig ivaretatt og
møtt på den måten de burde. Dette understreker behovet for ytterligere satsing på
spesialpedagogisk kompetanseutvikling og ressurstilgang for å sikre at barn med
utviklingsmessige språkforstyrrelser får den støtten de trenger for en vellykket skolehverdag
og en positiv fremtid.
Manglende inkludering av barn med DLD i ordinær undervisning og mangelen på riktig
kompetanse blant lærere har store samfunnsøkonomiske konsekvenser. Barn som ikke får
tilstrekkelig hjelp og støtte i skolen, kan møte betydelige utfordringer senere i livet, noe som
kan føre til høyere sosiale kostnader, inkludert arbeidsledighet og behov for helse- og
velferdstjenester. Det er derfor avgjørende at samfunnet investerer i opplæring og
kompetanseutvikling for å møte behovene til barn med DLD. Dette vil ikke bare være til
fordel for barna selv, som vil få en bedre sjanse til å lykkes og delta fullt ut i samfunnet, men
det vil også redusere de langsiktige samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til mangelfull
utdanning og manglende inkludering. Å gi barn med DLD riktig støtte og utdanning er en
investering i fremtiden, og noe som vil kunne bidra til et mer inkluderende, rettferdig og
produktivt samfunn for alle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34569 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.title | Læreres spesialpedagogiske kompetanse
- for barn med diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |