Show simple item record

dc.contributor.advisorLekang, Trond
dc.contributor.authorLøvheim, Mona Mølmann
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:20Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:20Z
dc.date.issued2023-10-31en
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å se om det er mulig å se på atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom og knytte disse opp mot teori om inkludering. Inkludering er et viktig verdigrunnlag i Overordnet del fra Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), og mangfold skal anerkjennes som en ressurs. Problemstillingen blir da som følgende: «Hvordan kan atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom ivareta skolens arbeid med inkludering?» Williams syndrom er en sjelden diagnose. Personer med Williams syndrom kan ha styrker innenfor muntlig språk og empati, mens de innenfor angst og oppmerksomhetsproblemer kan ha en svakhet. Tilleggsdiagnoser som angst, autismespektervansker og ADHD kan forekomme. Dynamisk samspill mellom den fysiske og organisatoriske, den sosial og den faglig-akademiske dimensjonen er viktig for elevene og helhetlig opplevelse av skolehverdagen. Elevenes opplevelse av å være inkludert eller ekskludert kan variere mellom de ulike dimensjonene. Problemstillingen blir belyst gjennom en kvantitativ metode og en positivistisk tilnærming. 25 informanter har deltatt i studien. Atferdsprofilene er hentet ut fra spørreskjemaene, og diskuteres opp mot de inkluderende dimensjonene. Elevene med Williams syndroms atferdsprofiler viser et behov for ulike typer tilrettelegginger i skolen, og de inkluderende dimensjonene kan være til hjelp i den videre planleggingen. Kunnskap om atferdsprofiler kan være til hjelp for inkludering ut fra de inkluderende dimensjonene for å få en best mulig tilrettelegging. Nøkkelord: Williams syndrom, inkludering, atferdsprofiler, kvantitativ metode, den fysiske og organisatoriske dimensjonen, den sosiale dimensjonen og den faglig-akademiske dimensjonen. Abstract The purpose of this study has been to see if it is possible to look at behavioral profiles in pupils with Williams syndrome and link these to the theory of inclusion. Inclusion is an important value base in the overall part of Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), and diversity must be recognized as a resource. The main aim then become as follows: How can the behavioral profiles of students with Williams syndrome maintain the school’s work with inclusion? Williams syndrome is a rare disorder. Individuals with Williams syndrome demonstrate relative strengths in verbal language and empathy, and considerable weakness in anxiety and attention problems. Additional diagnoses such as anxiety, autism spectrum disorders and ADHD may occur. Dynamic interaction between the physical and organizational, the social and the academic dimensions is important for the overall and holistic experience of everyday school life. The students’ experience of being included or excluded can vary between different dimensions. The thesis is answered through a quantitative method and a positivism approach. 25 informants participated in the study. The behavioral profiles were extracted from the questionnaires, and discussed towards the inclusive dimensions. The pupils with Williams syndrome behavior profiles indicate a need for different types of adaption i school, and the inclusive dimensions can be of help in the further planning. Knowledge of behavioral profiles can be helpful for inclusion based on the inclusive dimensions in order to get the best possible accomodation. Keywords: Williams syndrome, inclusion, behavioral profiles, quatitative method, the physical and organizational dimension, the social dimension and the academic dimension.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34571
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.titleWilliams syndrom og inkludering i skolen. Atferdsprofiler til Williams syndrom og inkluderingens dimensjoner.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)