Stråler av håp: Krigstraumer og overlevelse
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34574Date
2023-11-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Khiyate, AmalAbstract
Denne mastergradsavhandlingen sikter på å undersøke den kliniske signifikansen i stressreaksjoner, akademisk underprestasjon og eksekutive funksjoner blant en gruppe skoleelever i Gaza, etter at de hadde deltatt i intervensjonsprogrammet Better Learning Program 2. Problemstillingen er dermed utformet som følgende:
Er det klinisk signifikant endring i stressreaksjoner, akademisk prestasjon og eksekutive funksjoner etter deltakelse i Better Learning program 2?
Better Learning Program (BLP) er en psykososial intervensjon, som er delt inn i nivå en og nivå to. Programmet er implementert i skolebaserte miljø og er veiledet av kvalifiserte lærere for å støtte barns psykososiale utvikling og læringsprosess. Formålet med programmet er å skape trygge rammer og å gi barna en følelse av normalitet i en ellers kaotisk situasjon, som er elementært både for læring og for håndtering av stress og traumer. Verktøyet er ment til å gi elevene forklaringer om normale reaksjoner etter å ha opplevd krise og fokuserer på å lære dem avspenningsmetoder.
Oppgaven bygger på resultatene til Forsberg og Schultz (2022) sin studie som viste positive resultater hos elevene etter at de hadde fullført intervensjonen. Likevel var det av sterk interesse å konseptualisere begrepet «klinisk signifikans» i pedagogikken, og skape en dypere forståelse av sammenhengen mellom statistiske resultater og hvordan dette oversettes i praksis. Ved å gjennomføre t-tester og en variasjonsanalyse på de tre variablene, og sammenligne disse resultatene med MCID-verdien, var hensikten at det skulle avgjøre om det forelå en klinisk signifikans etter avsluttet intervensjon. Resultatet indikerer at det ikke er tilstrekkelig forskning, samt at det ikke foreligger en standard MCID-verdi til å kunne objektivt konkludere problemstillingen. På den måten bringer denne oppgaven lys over at det er et klinisk, og især et pedagogisk behov for å forske på og videreutvikle problemstillingen, spesielt i kjølvannet av det som nylig foregår i Gaza og i Ukraina.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: