ADHD og Livsmestring - en studie av hvordan det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring i et livsløpsperspektiv
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34581Date
2024-05-11Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Sørensen, Tine TibergAbstract
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en voksenperson erfarer det å leve
med ADHD påvirker evne til livsmestring.
Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har en voksenperson med å leve med ADHD
diagnosen, og hvordan påvirket dette evne til livsmestring?
Med utgangspunkt i problemstillingen, er det utledet to forskningsspørsmål:
1. Hvordan har skolelivserfaringene påvirket evne til livsmestring?
2. Hvordan har voksenlivet påvirket evne til livsmestring?
Forskningsmetoden jeg har benyttet er kvalitativt semistrukturert dybdeintervju. Det er valgt
et kasus som informanten, der kriteriet var at informanten hadde ADHD og var voksen, slik at
jeg kunne få et innblikk i informantens erfaring med det å leve ADHD i et livsløpsperspektiv.
Hovedfunnene viser at erfaringer med å leve med ADHD diagnosen har både gitt utfordringer
og bidratt til utvikling av evne til livsmestring. Min informant fikk først bekreftet ADHD
diagnosen i voksen alder, og utfordringene hun har hatt har hjulpet henne til å utvikle
hensiktsmessige strategier til å leve med diagnosen. Imidlertid har informanten også hatt en
rekke utfordringer i livet både når det gjelder utdanning, arbeid og privatliv. Likevel er hun
fornøyd med det livet hun lever i dag.
Resultatene fra forskningsspørsmålet om hvordan skolelivserfaringene har påvirket evne til
livsmestring viser at informanten opplevde kroppslig uro og høyt aktivitetsnivå i barneskolen.
Hun fikk ikke diagnosen mens hun gikk i skolen, og at hun mente at dette var på grunn av at
lærerne ikke hadde tilstrekkelig kunnskaper om ADHD, men også fordi hun ikke hadde
skolefaglige problemer. Hennes utfordringer faglig kom særlig til syne i videregående skole, i
den perioden utviklet hun også spiseforstyrrelser og hun droppet ut. Ulla fikk ikke ekstra
tilrettelegging i skolen, fordi hun ikke hadde rett til spesialundervisning, og sier at hvis hun
hadde fått litt ekstra oppfølging hadde hun kanskje fullført. Ulla fortalte også om en historie
der hun påbegynte og hoppet av mange studieretninger.
Resultatene fra forskningsspørsmålet om hvordan voksenlivet har påvirket evne til
livsmestring viser at Ulla fikk diagnosen som 30 åring. Det var moren hennes som leste om
ADHD og kjente igjen sin datter i denne beskrivelsen. Ulla måtte kjempe seg til en utredning,
og hun skåret høyt på diagnosens kjennetegn. Dette ga henne bedre forståelse for de
utfordringene hun hadde hatt med hensyn til utdanning, arbeid, venner og spiseforstyrrelsen.
Hennes erfaring var at det var både godt og litt vanskelig å få diagnosen. Til tross for at Ulla
ikke fullførte videregående opplæring mens hun gikk i videregående skole fullførte hun både
generell studiekompetanse og fagarbeiderutdanning som barne- og ungdomsarbeider som
voksen. Hun har også arbeidet som fagarbeider i barnehage. Ulla har også gjennomført en
rekke forskjellige studier i høyere utdanning og holder fortsatt på med studier.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: