dc.contributor.advisor | Vivian, Haugen | |
dc.contributor.author | Simonsen, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:06:07Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:06:07Z | |
dc.date.issued | 2024-05-11 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Tema i oppgaven er valgt på bakgrunn av at ADHD ansees som en av de vanligste psykiske lidelsene blant barn og unge, og en nevroutviklingsforstyrrolse som er assosiert med negative livsutfall. Dette har vekket en interesse for å finne ut av hvordan det kan tilrettelegges for disse elevene slik at de får utnyttet sitt læringspotensial, oppleve mestring og tilhørighet i et inkluderende læringsmiljø.
Hensikten med forskningen er å belyse hvordan kontaktlærere kan tilrettelegge for å fremme et inkluderende læringsmiljø, både faglig og sosialt. I oppgavens teori inngår viktige tema som kontaktlærerens rolle og kompetanse, inkluderende læringsmiljø, tilpasset opplæring og spesialundervisning, sosiokulturell læringsteori og foreldresamarbeid. I denne oppgaven er det brukt kvalitativ metode, med en fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet ble analysert gjennom tematisk analyse. Funnene belyser hvordan kontaktlærere tilrettelegger for å fremme et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD. Funnene deles inn i fire hovedtema, kontaktlærerens kompetanse, tilrettelegging for faglig inkludering, tilrettelegging for sosial inkludering og viktige faktorer som foreldresamarbeid og kontaktlærers rolle. Disse faktorene sees å ligge til grunn for at et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD skal lykkes. Kontaktlærere kan tilrettelegge for å fremme et inkluderende læringsmiljø ved å tilpasse det som skal læres til elevens forutsetninger og behov. Dette kan gjøres gjennom pedagogiske, tekniske, fysiske og sosiale tilrettelegginger som har til hensikt å fremme et godt læringsmiljø. Viktige faktorer i denne sammenheng er kontaktlærerens kompetanse og evne til å skape en god relasjon til eleven. I tillegg kan et godt samarbeid med foreldrene spille en viktig rolle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34582 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | Adhd | en_US |
dc.subject | Inkluderende læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Tilrettelegging | en_US |
dc.subject | Faglig og sosial inkludering | en_US |
dc.subject | Kontaktlærers betydning | en_US |
dc.subject | Foreldresamarbeid | en_US |
dc.title | Inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |