Show simple item record

dc.contributor.advisorFurnes, Bjarte
dc.contributor.authorKristiansen, Camilla Charlotte Kaaby
dc.date.accessioned2024-09-10T04:06:33Z
dc.date.available2024-09-10T04:06:33Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractForskning har vist at det er en mangel på standardiserte og normerte kartleggingsverktøy av god kvalitet (Andresen & Monsrud, 2022; Arnesen et al., 2019). Denne studien har undersøkt om screeningtesten til Dyslexia Marker test for Children (Dysmate-C) er et presist kartleggingsverktøy for å identifisere barn i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Studien har basert seg på data hentet fra første måletidspunkt i intervensjonsstudien ReadWell, hvor alle elevene i utvalget ble kartlagt med screeningtesten til Dysmate-C (totalt 6 deltester). Utvalget består av 198 elever i risiko for lese- og skrivevansker på 3. trinn fra to kommuner i Troms fylke. Det er gjennomført deskriptive analyser, utregning av intern konsistens for de ulike deltestene, korrelasjons- og regresjonsanalyser, samt frekvensanalyser for å svare på studiens forskningsspørsmål. I resultatene fremkommer det at 1). den interne konsistensen mellom oppgavene i hver deltest har moderat til god alphaverdi. 2). Korrelasjonene mellom deltestene i Dysmate-C viser moderat sammenheng, unntatt «ordforståelse» som har svak korrelasjon med «ordkjede» og «skrivehastighet». 3). Regresjonsanalysen viser variablene «orddiktat», «ordkjede» og «ordforståelse» bidro til å forklare ferdigheter i leseforståelse, men at «orddiktat» og «ordkjede» hadde et større forklaringsbidrag enn «ordforståelse». 4). Jevnt over ligger ca. 50% av elevene minimum ett standardavvik under normutvalget for alle deltester, unntatt for «ordkjede» og «orddiktat» hvor andelen under normutvalget er 80%. 5). Dysmate-C er i stand til å identifisere omtrent 93% av elever med eller i risiko for utvikling av lese- og skrivevansker i dette utvalget. Samlet sett gir resultatene gode indikasjoner på at Dysmate-C er et presist kartleggingsverktøy for screening av elever i risiko for utvikling av lese- og skrivevansker i et risikoutvalg.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34588
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.titleValidering av kartleggingsverktøyet Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C).en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)