«Tidlig identifisering av autismespekterforstyrrelser – En kvantitativ studie av forholdet mellom foreldrenes bekymring, barnehagens bekymring og typiske kjennetegn som er mest predikerende for en autismediagnose.»
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34590Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Ostrowska, KamilaSammendrag
Bakgrunn og forskningsspørsmål
Bakgrunnen for denne studien var å belyse viktigheten av tidlig identifisering av autisme. Problemstillingen for denne mastergradsoppgaven ble som følger:
«Hvorfor er tidlig identifisering avgjørende for barn med autisme?»
For å prøve å kaste lys over viktigheten av tidlig identifisering av ASD og for å belyse problemstillingen ytterligere ble følgende forskningsspørsmål utformet og stilt:
(1) Hva er forholdet mellom foreldrebekymring, barnehagens bekymring og tidlig identifisering av autismespekterforstyrrelser?
(2) Hvilke kjennetegn som oppdages av barnehagepersonalet er mest predikative for en autismediagnose?
Metode
I denne mastergradsoppgaven benyttes en kvantitativ tilnærming til forskning med datasett samlet inn i forbindelse med et annet forskningsprosjekt. Datamaterialet er basert på svar fra 131 deltakere og 32 barnehager.
Resultater
Resultater i denne studien peker på en ikke signifikant negativ sammenheng mellom foreldrenes bekymring og barnehagens score på typiske autismekjennetegn. Likevel sier studien noe om hvilke kjennetegn som oppdages av personalet viser seg å være mest predikative for en autismediagnose.
Konklusjon
Konklusjonen i denne mastergradsoppgaven er at hvis tidlig tilstedeværelse av foreldrebekymringen knyttes sammen med et kompetent personale som anerkjenner typiske kjennetegn som er mest predikerende for en ASD diagnose, vil det bidra til at den diagnostiske alderen kan bli enda lavere og at flere barn blir identifisert tidlig. Dette vil videre supplere til at barn får muligheten til tidlig intervensjon og riktig hjelp for å øke sine lærings og livsmuligheter enda tidligere enn det er mulig nå.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: