dc.contributor.advisor | Kenneth, Larsen | |
dc.contributor.author | Heggen, Madelene Cecilia | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:07:24Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:07:24Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål:
1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer?
2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med psykiske
helseutfordringer?
3. Hvilke utfordringer opplever kontaktlærer i tilrettelegging for elevene?
Studiens teoretiske rammeverk inkluderer sentrale begreper som det psykososiale miljø, tilpasset opplæring og lærer-elev-relasjonen. Videre en redegjørelse av kontaktlærerens rolle i møte med elever som har psykiske helseutfordringer. Samt en beskrivelse av psykiske helseutfordringer blant elever på den videregående skole, sett i sammenheng med konsekvenser, risiko- og beskyttelsesfaktorer.
Gjennom en kvalitative tilnærming ble semistrukturerte intervjuer utført med kontaktlærere fra fem forskjellige skoler for å fange et bredt spekter av perspektiver og erfaringer. Studien identifiserer kontaktlærernes bevissthet om deres rolle og de mange aspekter som kreves for en vellykket tilrettelegging, inkludert individuelle tilpasninger, betydningen av støttende relasjoner, viktigheten av et sosialt støttesystem, nødvendigheten av samarbeid på flere nivåer, og utviklingen av et sterkere psykososialt miljø.
Funnene avdekker videre utfordringer relatert til manglende kompetanse blant kontaktlærerne innen psykisk helse og helseutfordringer. Videre fremheves utfordringer knyttet til tid og ressurser som hinder for optimal tilrettelegging. Disse utfordringene peker på et behov for kompetanseutvikling for kontaktlærere, økt ressurstilgang, og en utvidelse av skolens støttesystemer. Studiens omfang viser til det brede ansvarsområdet som kontaktlærere håndterer, og fremhever hvordan de ulike faktorene forenes i deres tilretteleggingsarbeid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34600 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | Psykisk helse | en_US |
dc.subject | Psykiske helseutfordringer | en_US |
dc.subject | Videregående opplæring | en_US |
dc.subject | Kontaktlærer | en_US |
dc.subject | Tilrettelegging | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Lærer-elev-relasjon | en_US |
dc.subject | Samarbeid | en_US |
dc.subject | Psykososialt miljø | en_US |
dc.title | Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |