Show simple item record

dc.contributor.advisorKenneth, Larsen
dc.contributor.authorHeggen, Madelene Cecilia
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:24Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:24Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med psykiske helseutfordringer? 3. Hvilke utfordringer opplever kontaktlærer i tilrettelegging for elevene? Studiens teoretiske rammeverk inkluderer sentrale begreper som det psykososiale miljø, tilpasset opplæring og lærer-elev-relasjonen. Videre en redegjørelse av kontaktlærerens rolle i møte med elever som har psykiske helseutfordringer. Samt en beskrivelse av psykiske helseutfordringer blant elever på den videregående skole, sett i sammenheng med konsekvenser, risiko- og beskyttelsesfaktorer. Gjennom en kvalitative tilnærming ble semistrukturerte intervjuer utført med kontaktlærere fra fem forskjellige skoler for å fange et bredt spekter av perspektiver og erfaringer. Studien identifiserer kontaktlærernes bevissthet om deres rolle og de mange aspekter som kreves for en vellykket tilrettelegging, inkludert individuelle tilpasninger, betydningen av støttende relasjoner, viktigheten av et sosialt støttesystem, nødvendigheten av samarbeid på flere nivåer, og utviklingen av et sterkere psykososialt miljø. Funnene avdekker videre utfordringer relatert til manglende kompetanse blant kontaktlærerne innen psykisk helse og helseutfordringer. Videre fremheves utfordringer knyttet til tid og ressurser som hinder for optimal tilrettelegging. Disse utfordringene peker på et behov for kompetanseutvikling for kontaktlærere, økt ressurstilgang, og en utvidelse av skolens støttesystemer. Studiens omfang viser til det brede ansvarsområdet som kontaktlærere håndterer, og fremhever hvordan de ulike faktorene forenes i deres tilretteleggingsarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34600
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectPsykiske helseutfordringeren_US
dc.subjectVideregående opplæringen_US
dc.subjectKontaktlæreren_US
dc.subjectTilretteleggingen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectLærer-elev-relasjonen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectPsykososialt miljøen_US
dc.titleErfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæringen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)