"Kan vi ikke ha mer utesvømming?"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34602Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og
selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at
kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90%
i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke
erfaringer elevene gjorde seg ved å øve på selvberging i havet. Vi gjennomførte tre
undervisningsøkter i havet med elever på 7. trinn, der vi satte fokus på selvberging i vann - som
er en viktig ferdighet for å være svømmedyktig. Dette med tanke på at det kan bidra til å
redusere antall alvorlige ulykker ved og i vann - samt fremme trygghet blant elevene.
Læreplanen i kroppsøving legger til rette for bruk av naturen i undervisningen, noe som støtter
ideen om å integrere svømmeundervisning utendørs. Gjennom en kombinasjon av teori,
praktiske øvelser og tilrettelagte læremidler har vi undersøkt hvordan elevene erfarer å øve på
selvberging i havet. Data ble samlet inn ved bruk av observasjon og intervju som metode, hvor
vi intervjuet tolv elever fordelt på seks grupper.
Funnene indikerer generelt positive erfaringer ved utesvømming blant elevene, som opplevde
aktivitetene som engasjerende, utfordrende og samtidig var klar over at deres sikkerhet ble
ivaretatt. Andre funn var at tilgangen til nødvendige læremidler og fasiliteter, som forlenget
arm og naust, var avgjørende for å skape autentiske læringsopplevelser og trygghet. Samarbeid
i par viste seg å være effektivt for læring og sosial vekst, selv om det også var utfordringer
knyttet til ulik deltakelse og konflikter. Lek ble identifisert som en viktig motivasjonsfaktor for
læring og samarbeid. Dialog mellom elever ble sett på som fremmende for kognitiv utvikling.
Videre ble betydningen av veiledning og tilrettelegging fra voksne veiledere understreket, for
å skape et trygt og støttende læringsmiljø. Selvregulering ble også identifisert som en viktig
faktor for personlig utvikling hos elevene, og betydningen av å sette spesifikke mål og gi
positive tilbakemeldinger ble fremhevet. Studien peker også på kjønnsforskjeller i
tilnærmingen til risiko, der guttene generelt var mer risikovillige enn jentene. Samlet sett så
elevene verdien av å øve på selvberging i vann, noe de mente at de kunne få bruk for senere i
livet. Studien viser at utesvømming og selvberging i havet er en verdifull undervisningsmetode
som fremmer både læring og utvikling hos elever.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: