Show simple item record

dc.contributor.advisorSaus, Merete
dc.contributor.authorOlsen, Ingrid Hals
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:58Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:58Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractUngdomstiden er en sårbar periode i livet. Dette er tiden for å forene barndommen med det som er i ferd med å bli en ung voksen, samtidig som en prøver å mestre de ulike utfordringene som kommer på løpende bånd. Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjort intervju av åtte elever i videregående skole om hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn på ulike sosiale arenaer. Den tar for seg ungdommens møte med den sosiale hverdagen, russetiden og sosiale media og hvordan dette påvirker deres utvikling og vekst. Pedagogikk tar for seg ulike teoretiske tilnærminger hvor blant annet de sosiale utviklingsaspektene har stått sentralt. Hver dag blir vår identitet og personlighet satt på prøve basert på miljøet vi befinner oss i, og samspillet med andre har stor påvirkning på hvordan vi utvikler oss som individ. Da dette er noe ungdommene blir særlig utsatt for på ulike sosiale arenaer, ble det relevant å benytte seg av en teori som tar for seg de sosiale aspektene ved livet. Derfor bygger oppgaven på Bronfenbrenners’ utviklingsøkologiske modell (1979), Erving Goffmans’ dramaturgi (1959) og Erik Eriksons’ psykososiale stadier (1995). For å belyse problemstillingen min har jeg benyttet meg av en tematisk analyse av åtte intervjuer med ungdommer i alderen 16-18 år av begge kjønn. Dette ga ulike perspektiver og nyanser av funn som sammen bidrar til en dypere forståelse av ungdommens sosiale hverdag. Selv om jeg som forsker stiller meg åpen og uvitende til informantene, er jeg preget av hypoteser som baserer seg på min forforståelse, opplevelse og erfaring. Hypotesene har ikke stått i sentrum i dette prosjektet, men enkelte av dem har likevel blitt bekreftet underveis og bidratt til en forståelse av hvordan og hvorfor noe er som de er.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34608
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectTilhørigheten_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.titleInkludering, tilhørighet og identitet: En kvalitativ undersøkelse av hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)