Modellering i matematikk på 10.trinn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34624Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Romsdal, ThereseSammendrag
Formålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter.
Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter?
I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. Undervisningsopplegget var designet slik at elevene skulle lage en matematisk modell for sammenhengen mellom høyde og fotlengde for en person. Undervisningsøktene har vært gjenstand for refleksjon blant likeverdige deltakere av meg og to andre lærere, med hensikt i å fremme matematiske samtaler.
Denne mastergradsavhandlingen er et aksjonsforskningsprosjekt der målet var utvikling av undervisningspraksis. Datamaterialet dette prosjektet baserer seg på et undervisningsopplegg som strekker seg over fire økter. Undervisningene er observert økt for økt, etterfulgt av reflekterende samtaler som ble tatt opp på lydbånd. Annen datamateriell har vært refleksjonslogg og elevarbeid.
Funnene i dette forskningsarbeidet tyder på at lærere som legger til rette for praktisk aktivitet og fysisk deltakelse fremmer matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Andre funn tyder på at ulike spørsmålstyper og samtaletrekk som tar utgangspunkt i elevenes egne resonnementer og tenkemåter fremmer matematiske samtaler. Videre funn tyder på at enkle listoppgaver med lavt kognitivt nivå, som bygger på samarbeid bidrar indirekte til å fremme matematiske samtaler ved at elevene fra starten av økta er mer mottakelig for samtale, og kommer raskere i gang med modelleringsprosessen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: