Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorNilsen, Leni Anita Berg
dc.date.accessioned2024-10-11T04:05:18Z
dc.date.available2024-10-11T04:05:18Z
dc.date.issued2024-08-15en
dc.description.abstractDenne kvalitative studien handler om å undersøke hvorvidt et undervisningsopplegg som vektlegger sammenhengen mellom geometri og algebra i løsning av andregradslikninger, bidrar til at elevene sitter igjen med strukturforståelse av løsningsmetoden, abc-formelen. Hensikten med oppgaven var å planlegge og gjennomføre et annerledes undervisningsdesign innenfor temaet andregradslikninger i en videregåendeklasse, der geometriske figurer ble brukt som hjelpemiddel i de algebraiske forklaringene av likningsløsning. Med dette formålet i fokus utformet jeg følgende problemstilling: Hvordan kan en undervisning som har til mål å legge til rette for at elevene sitter igjen med strukturforståelse av abc-formelen, se ut? Svaret på problemstillingen undersøkte jeg ved hjelp av designforskning. Over en periode på tre undervisningsøkter forsøkte jeg å trekke tydelige linjer mellom de geometriske forklaringene på løsningsmetodene elvene på videregående skole lærer for å løse andregradslikninger, abc-formelen og fullstendig kvadraters metode. Ved hjelp av oppgavebesvarelser fra elevene underveis i undervisningen og fra en prøve noen uker etter undervisningen, har jeg gjort meg opp en mening angående hvorvidt undervisningen lyktes i å gi elevene strukturforståelse eller ikke. Det viste seg at elevene i liten grad oppnådde denne typen forståelse etter de kriterier som var satt. Årsakene til dette var trolig flere, men de største hindrene på veien så ut til å være forkunnskapene til elevene, og de sosiomatematiske normene som allerede var etablert i klasserommet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35191
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectStrukturforståelseen_US
dc.subjectAbc-formelenen_US
dc.subjectAndregradslikningeren_US
dc.subjectDesignforskningen_US
dc.titleStrukturforståelse av abc-formelenen_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)