dc.contributor.author | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.author | Unhjem, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T11:12:15Z | |
dc.date.available | 2024-10-14T11:12:15Z | |
dc.date.issued | 2024-07-09 | |
dc.description.abstract | I denne studien har vi undersøkt hvordan lærerstudentene opplevde arbeidet med FoUoppgaven på 3. studieår når praksislærer ble frikjøpt fra skolen én dag i uka og kunne være
mer til stede i veiledningsprosessen. Data ble samlet inn gjennom spørreskjema til alle
studentene og i tillegg gjennom fokusgruppeintervju med studentene som hadde utvidet
samarbeid med praksislærer. Resultatene viser at den sistnevnte gruppen studenter opplevde at trepartssamarbeidet mellom studenter, universitetslærer og praksislærer var likeverdig og lærerikt. Videre mente de at det utvidede samarbeidet med praksislærer hadde
bidratt positivt til veiledningsprosessen, og ga oppgavene et sterkere fokus på nytteverdi
og relevans for skolen. Studien viser at en utvidet rolle til praksislærere som veileder på
FoU-prosjekter bidrar positivt til utviklingen av studentens undervisnings-, forsknings- og
utviklingskompetanse. | en_US |
dc.identifier.citation | Killengreen St, Unhjem A. «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis»
En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave
. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024;18(1):103-124 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2284764 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v18.5518 | |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/35226 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Forskning | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis»
En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |