«Jeg gikk en tur på stien og delte det jeg så» En kvalitativ studie om turmål, og betydningen av sosiale medier i valg av turmål i friluftslivet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35295Date
2023-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Robertsen, Hege ThereseAbstract
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å dokumentere, analysere og frembringe innsikt i
forståelse omkring turvalg, og betydningen av sosiale medier i valg av turmål i friluftslivet.
I et historisk perspektiv så har folk delt eller kommunisert fra sine friluftspraksiser gjennom
vandrehistorier, dikt, bøker, leserfortellinger, aviser og fotoalbum. Dagens ungdommer
vokser opp i en tid der internett og sosiale medier er en del av deres oppvekst, deres hverdag.
Samfunnets store og små samtaler har flyttet seg fra kjøkkenbordet, TV, radio, aviser og til
sosiale medier.
Forskningsspørsmålet i studien trekker frem valg av turmål innen friluftsliv, knyttet til sosiale
medier, og setter søkelys på den sammenheng, mening og betydning valg av turmål kan ha for
unge mennesker. Studien er basert på kvalitativ metode, der empirien i studien har blitt
frembragt gjennom feltarbeid. 12.unge aktører med norsk nasjonalitet, har delt sine
refleksjoner, erfaringer og meninger om turmål, og betydningen av sosiale medier i deres valg
av turmål i friluftslivet. Studien har vært styrt av det empiriske datamateriale, og de funn eller
mønstrene som er kommet frem, er resultat av feltopphold, feltsamtaler og observasjoner.
Studien ser på sammenheng mellom turvalg sett i lys av en sosiokulturell ramme, menneskers
nåtid, der sosiale media er en velkjent arena, en teknologisk materialitet og en viktig del av
det moderne samfunnet. Det empiriske materiale vitner om at sosial teknologisk
kommunikasjon innenfor friluftsliv, ikke er en usynlig ting og hvilken betydning sosiale
medier gjør med sosialiteten, enkelt individer og friluftslivets som sådan er komplekst.
Mønstre som er kommet frem av dette masterprosjektet, er det vanskelig å finne entydig svar
på, fordi fenomenet er sammenvevd med noe som ikke er enkelt. Unge menneskers valg av
turmål kan sees i sammenheng med at opplevelser knyttet til friluftslivet deles digitalt, der
visuelle og spektakulære steder vektlegges i unge menneskers digitale bildedelingspraksis.
Bildedeling fra friluftslivet, er en viktig del av friluftslivsutøverens identitetskonstruksjon, der
størstedelen av innholdet som deles primært handler om posisjonering av seg selv i et sosialt
felt, og i relasjoner til venner og jevnaldrende.
Denne studien gir et mylder av små svar om valg av turmål og handlinger i friluftslivets
digitale praksiser.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: