Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalamonsen, Anita
dc.contributor.authorKojan, Bente Heggem
dc.contributor.authorThørnblad, Renee
dc.contributor.authorAhlzen, Rolf
dc.contributor.authorViksveen, Petter
dc.date.accessioned2024-10-24T13:39:47Z
dc.date.available2024-10-24T13:39:47Z
dc.date.issued2024-09-23
dc.description.abstractBarn og unges medvirkning i offentlige helse- og omsorgstjenester byr på utfordringer i praksis. Dette viser forskning og fagfolk og brukeres erfaringer. I skandinavisk og internasjonal forskningslitteratur har innholdet i begrepet brukermedvirkning i offentlige tjenester vært karakterisert som omstridt, upresist, skiftende og mangelfullt implementert i praksis. I denne artikkelen presenteres et sett kritiske refleksjonsspørsmål. De er utviklet i regi av Involvert-prosjektet for å støtte tjenester i medvirkningsprosesser som involverer barn, unge og deres foresatte. Involvert er et langsiktig forsknings- og tjenestestøtteprosjekt om barn og unges medvirkning i helse- og omsorgstjenester ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord). Vi jobber systematisk med tre hovedspørsmål i ulike tjenester: Hva innebærer egentlig barn og unges medvirkning? Hvilke utfordringer kan vi støte på? Hvordan kan vi løse dem? Nettstedet Involvert.no er en tilknyttet ressurs. Formulering og organisering av refleksjonsspørsmålene er utviklet i workshops ledet av forfatterne der til sammen 12 deltakere fra Involverts referansegruppe var ansatte i enten barnevern, familievern, psykiske helsetjenester og Nav, eller representanter for brukerorganisasjoner.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746>https://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746</a>.en_US
dc.identifier.citationSalamonsen A, Kojan BH, Thørnblad R, Ahlzen R, Viksveen P. Når barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som støtter medvirkningsprosesser. Fontene. 2024en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2313588
dc.identifier.issn0805-5432
dc.identifier.issn1890-9876
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35333
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFOen_US
dc.relation.journalFontene
dc.relation.urihttps://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.titleNår barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som støtter medvirkningsprosesseren_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel