Systemrettede tiltak i barnehagen for inkludering av barn som viser utagerende atferd
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35491View/ Open
(PDF)
Informasjonsskriv (PDF)
Intervjuguide (PDF)
Meldeskjema for behandling av personoppplysninger (PDF)
Date
2023-11-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Østlyngen, Anja MarieAbstract
Ved bruk av kvalitative intervju med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming har jeg utforsket hvordan tre ansatte i PPT beskriver det systemrettede arbeidet i barnehagene, og hvilke systemrettede tiltak de erfarer at bidrar til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd.
Problemstillingen er følgende:
Hvordan beskriver tre ansatte i PPT det systemrettede arbeidet i barnehagene, og hvilke systemrettede tiltak erfarer de at bidrar til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd?
For å avgrense og tilspisse problemstilling har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål:
1. Hvordan beskriver tre ansatte i PPT begrepene «utagerende atferd» og «inkludering»?
2. Hvordan organiseres det systemrettede arbeidet til PPT i barnehagene?
3. Hvilke systemrettede tiltak i barnehagene erfarer PPT at kan bidra til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd?
Funnene i denne undersøkelsen indikerer at PPTs systemrettede arbeidet sees som et kontinuum mellom arbeidet med miljøet rundt barn, og arbeidet med barn, fremfor å forstå det som gjensidig utelukkende (Bjerklund et al. 2019). Majoriteten av det systemrettede arbeidet knyttes til kartlegging av miljøet rundt barn som får sakkyndig vurdering. Den resterende delen av PPTs systemrettede arbeid bygger på case-drøfting ut i fra barnehagenes ønsker og behov. PPTs rolle i det systemrettede arbeidet omhandler i stor grad veiledning hvor fokuset rettes mot å bevisstgjøre personalet egen kompetanse og eget ansvar, og å skape felles forståelse for arbeidet i barnehagen.
PPT ser kartlegging av både individets forutsetninger og miljøet rundt individet som viktige tiltak for å inkludere barn som viser utagerende atferd. Fremfor å se den utagerende atferden som å oppstå hos et barn som er vanskelig, flyttes fokus til å se på et barn som har det vanskelig. Den voksne i relasjon til barnet har ansvar for å kartlegge barnets utfordringer og tilrettelegge systemet for å utjevne barnets krav til funksjon.
Et annet interessant funn i denne forskningsoppgaven er PPTs stadige ønske om mere systemrettet arbeid i barnehagene. Det kunne vært interessant å forske videre på hvordan PPT kan realisere dette.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: