Show simple item record

dc.contributor.advisorBrøndbo, Per Håkan
dc.contributor.authorKjærandsen, Katarina Maria Smejda
dc.date.accessioned2024-11-14T12:39:35Z
dc.date.available2024-11-14T12:39:35Z
dc.date.issued2024-12-06
dc.description.abstractThis dissertation is based on a naturalistic multicentre study in the context of an interdisciplinary assessment in neuropediatric clinics. The main objective was to expand knowledge about this assessment, focusing primarily on the role of screening instruments completed by caregivers and their satisfaction with the assessment. The validity and usefulness of screening tools for parental mental health and children's functional impairment were evaluated. The results showed that the screening instruments were valid and useful for screening in the neuropediatric patient population. Parental distress was significantly related to the child’s parentally evaluated functional impairment and continuous measures of child´s mental health symptoms, not diagnoses of neurodevelopmental disorders. The child's functional impairment evaluated by parents was a good indicator of clinical significance and the child's diagnoses of ADHD and autism. The conclusion about parental experiences with the assessment was that they were more satisfied when the assessment was suited to the child's situation, they experienced good cooperation with other public services and were given adequate information about the child's diagnosis. The overall conclusion was that screening instruments filled out by caregivers were valid and useful for screening in the neuropaediatric patient population.en_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen er basert på en naturalistisk multisenterstudie i konteksten av en tverrfaglig utredning ved barnehabiliteringsenheter i Nord-Norge. Det primære målet var å utvide kunnskapen om denne utredningen, med hovedfokus på rollen til kartleggingsinstrumenter utfylt av foreldre, i tillegg til foreldres tilfredshet med utredningen. Validiteten og nytten av kartleggingsinstrumentene for foreldres psykiske helse og barns funksjonsnedsettelse ble evaluert. Resultatene viste at kartleggingsinstrumentene var valide og nyttige for screening i den pasientpopulasjonen. Resultatene viste at foreldrenes velvære hadde en betydelig sammenheng med foreldrevurdert barns funksjonsnedsettelse, men ikke barns utviklingsforstyrrelsesdiagnoser. Videre viste resultatene at mål på foreldrevurdert barns funksjonsnedsettelse var en god indikator på signifikant funksjonsnedsettelse hos barn med ADHD og autisme. Foresatte var mer fornøyde når utredningen var tilpasset barnets situasjon, det var et godt samarbeid med andre offentlige tjenester og når de fikk tilstrekkelig informasjon om barnets diagnose. Den overordnede konklusjonen var at kartleggingsinstrumenter fylt ut av omsorgspersoner var valide og nyttige for screening i barnehabiliteringspasientpopulasjonen.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractMin avhandling fokuserer på barnehabiliteringspasienter og deres foresatte. Målet med studien var å undersøke hvilken rolle kartleggingsinstrumenter utfylt av foreldre kan ha i mer omfattende utredninger som gjennomføres ved barnehabiliteringsenheter. Nytten av kartleggingsskjemaer som målte foresattes velvære og barnas funksjonsnedsettelse ble vurdert. I tillegg ble foresattetilfredshet og erfaringer med utredningen målt. Resultatene viste at foreldrenes velvære hadde en betydelig sammenheng med foreldrevurdert barns funksjonsnedsettelse, men ikke barns utviklingsforstyrrelsesdiagnoser. Videre viste resultatene at mål på foreldrevurdert barns funksjonsnedsettelse var en god indikator på signifikant funksjonsnedsettelse hos barn med ADHD og autisme. Foresatte var mer fornøyde når utredningen var tilpasset barnets situasjon, det var et godt samarbeid med andre offentlige tjenester og når de fikk tilstrekkelig informasjon om barnets diagnose. Den overordnede konklusjonen var at kartleggingsinstrumenter fylt ut av omsorgspersoner var gyldige og nyttige for screening i barnehabiliteringspasientpopulasjonen.en_US
dc.description.sponsorshipThe study was funded by The Norwegian Directorate of Health and the Regional Center for Child and Youth Mental Health and Child Welfare North at UiT The Arctic University of Norway. Studien ble finansiert av Helsedirektoratet og Regionalt senter for barn og unge, Nord ved UiT Norges arktiske universitet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35727
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.relation.haspart<p>Paper I: Kjaerandsen, K.S., Handegård, B.H., Brøndbo, P.H. & Halvorsen, M.B. (2021). Parental mental health screening in a neuropaediatric sample: Psychometric properties of the Everyday Feeling Questionnaire and variables associated with parental mental health. <i>Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34</i>(2), 648–658. Also available at <a href=https://doi.org/10.1111/jar.12834>https://doi.org/10.1111/jar.12834z</a>. <p>Paper II: Kjærandsen, K.S., Handegård, B.H., Brøndbo, P.H. & Halvorsen, M. (2023). Impact supplement of the Strengths and Difficulties Questionnaire in the assessment of functional impairment in children with ADHD or ASD: A partial validation study. <i>Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 16</i>(1), 1-22. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/28188>https://hdl.handle.net/10037/28188</a>. <p>Paper III: Kjærandsen, K.S., Brøndbo, P.H. & Halvorsen, M. (2021). Determinants of caregiver satisfaction with child neurodevelopmental assessment in neuropediatric clinics. <i>BMC Health Services Research, 21</i>, 139. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/21677>https://hdl.handle.net/10037/21677</a>.en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subjectbarnehabiliteringen_US
dc.subjectbrukermedvirkningen_US
dc.subjectforeldres psykiske helseen_US
dc.subjectnevroutviklingsforstyrrelseren_US
dc.subjectfunksjonsnedsettelseen_US
dc.subjectkartleggingsinstrumenteren_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectautismeen_US
dc.subjectbrukerfornøydheten_US
dc.subjectbrukererfaringeren_US
dc.subjectneuropaediatric clinicsen_US
dc.subjectcaregiver satisfactionen_US
dc.subjectuser involvementen_US
dc.subjectneurodevelopmental assessmenten_US
dc.subjectparental mental healthen_US
dc.subjectfunctional impairmenten_US
dc.subjectscreening toolen_US
dc.subjectautismen_US
dc.titleFunctionally impaired children and their caregivers: A study in a clinical neuropaediatric setting on validity and usefulness of screening instruments completed by caregivers, and caregivers' satisfaction with neuropaediatric assessmenten_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)