Show simple item record

dc.contributor.authorMicheron, David
dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.date.accessioned2024-12-03T08:27:18Z
dc.date.available2024-12-03T08:27:18Z
dc.date.issued2024-02-16
dc.description.abstractTo viktige prinsipper for å øke studentenes læring i undervisning er aktiv deltagelse og formativ vurdering. Innføring av disse prinsippene i undervisning med store studentgrupper kan imidlertid by på utfordringer, særlig i nettbasert undervisning. En mulig løsning kan være bruk av flervalgsoppgaver som diagnostisk testing med innsamling av svarene og påfølgende formativ vurdering – en undervisningsform som vi her kaller for pollbasert undervisning. I dette bidraget er vi opptatt av følgende to spørsmål: Hvordan påvirker denne undervisningsformen studentenes oppmerksomhet, motivasjon og læringsutbytte? Hva er fordeler og ulemper med gruppediskusjon som en del av opplegget? Vi har introdusert pollbasert undervisning med gruppediskusjon i et fysikkemne og uten gruppediskusjon i et kjemiemne. I en felles skriftlig studentevaluering i nettbaserte implementasjoner i de to emnene rapporter studentene høyt opplevd læringsutbytte, økt motivasjon til forberedelse og deltagelse, samt at flervalgsoppgavene hjelper å holde oppmerksomhet oppe. Gruppediskusjon ser ut til å føre til godt læringsutbytte. Økt tidsbruk med gruppediskusjon fører imidlertid til at antall oppgaver som behandles halveres. Pollbasert undervisning er en fleksibel undervisningsform fordi det kan implementeres i ulike fag, både fysisk og på nett, både med og uten gruppediskusjon og uten skaleringsproblemer med større studentgrupper, som kan være fordelt over ulike campuser. Dermed kan undervisningsformen overføres til mange andre begynneremner i STEM-fagene.en_US
dc.identifier.citationMicheron, Beerepoot. Studentaktiv læring med store studentgrupper: flervalgsoppgaver i sentrum. Nordic Journal of STEM Education. 2024;8(1):17-26en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2323925
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v8i1.5117
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35878
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU Open Access Journalsen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleStudentaktiv læring med store studentgrupper: flervalgsoppgaver i sentrumen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)