Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Anne-Kari
dc.contributor.authorLauritzen, Camilla
dc.date.accessioned2024-12-18T12:34:12Z
dc.date.available2024-12-18T12:34:12Z
dc.date.issued2024-11-21
dc.description.abstractPå grunn av koronapandemien og økt digitalisering i samfunnet, har digital veiledning fått mer oppmerksomhet. Det er likevel begrenset forskning på fordelene og utfordringene ved å flytte veiledning til digitale plattformer. Studien undersøker veilederes erfaringer med digital veiledning gjennom en spørreundersøkelse. Fordeler ved veiledning på digitale flater var hovedsakelig knyttet til praktiske faktorer som tidsbruk og mulighet for gjennomføring på tross av geografisk avstand mellom veileder og veisøker. Utfordringer handlet hovedsakelig om at etablering av tillit syntes vanskeligere og begrensninger i bruk av forskjellige veiledningsmetoder. Resultatene viste en tydelig tendens til at veilederne foretrakk fysisk veiledning framfor digital, selv om flere hadde gode erfaringer med veiledning på digitale flater. Det var de eldste og mest erfarne veilederne som var mest positive til digital veiledning. Studien viser at flere veiledningsmetoder fungerer godt ved digital veiledning. Digital veiledning har både fordeler og ulemper, og kan være et godt alternativ til fysisk veiledning.en_US
dc.identifier.citationJohnsen, Lauritzen. Fordeler og begrensninger med veiledning på digitale flater. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2024;Vol 9 Nr 2:1-17en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2329363
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v9i2.4084
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36043
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.journalNORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFordeler og begrensninger med veiledning på digitale flateren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)