Show simple item record

dc.contributor.advisorSkogdal, Signhild
dc.contributor.authorKastnes, Karoline
dc.date.accessioned2024-12-19T05:05:06Z
dc.date.available2024-12-19T05:05:06Z
dc.date.issued2024-11-01en
dc.description.abstractGjennom Opplæringslova (2023), Menneskerettighetene (1948) og Konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne (2006) har voksne med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) en lovfestet rettighet til å kommunisere. En stor utfordring for voksne som bruker ASK er ifølge Light et al. (2019) å sikre at alle med behov for ASK har tilgang til kommunikasjon. Denne kvalitative studien undersøker hvilke erfaringer foreldre har med ASK hos sine voksne barn. Det teoretiske rammeverket for studien omfatter Bronfenbrenners økologiske systemteori, relevant kommunikasjonsteorier, alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og gjeldende lovverk. Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et fenomenologisk vitenskapsteoretisk ståsted, og benytter kvalitativt semi-strukturert intervju som forskningsmetode. Utvalget består av fire foreldre som har voksne barn som benytter, eller kan ha nytte av alternativ og supplerende kommunikasjon. Foreldrene opplever at de har en viktig rolle rundt ASK og kommunikasjon i deres voksne barns liv, og at det mangler et overordnet system som har et ansvar for å ivareta ASK hos voksne. De opplever en mangelfull oppfølging av ASK både fra bolig, dagsenter og voksenopplæring. Dette kan indikerer et gap i det offentlige systemet når det gjelder oppfølging av ASK hos voksne.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36048
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectASKen_US
dc.subjectAlternativ og supplerende kommunikasjonen_US
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectIntervjuen_US
dc.subjectKvalitativen_US
dc.subjectForeldreperspektiven_US
dc.subjectFenomenologien_US
dc.subjectVoksneen_US
dc.title«Vi har en gruppe mennesker i Norge som vi synes det er helt greit at ikke får lov til å kommunisere»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)