«Jeg følte meg ikke sett. Bare misforstått hele veien» En kvalitativ studie om voksne kvinners opplevelser knyttet til egen skolegang som udiagnostisert jente med ADHD.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36049Dato
2024-11-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Fjellstad-Hagensen, AnnikaSammendrag
Kvinnene i denne studien har fått diagnosen ADHD i voksen alder, noe som betyr at symptomene har blitt vurdert til å være til stede i barndommen. Jeg ønsker derfor med denne studien å oppnå en bredere forståelse for hvordan det kan oppleves å være jente med ADHD i skolen, med de utfordringene som ofte følger med diagnosen. Jeg ønsker også å belyse eventuelle konsekvenser en forsinket diagnose kan føre til. Dette gjøres gjennom tre kvalitative intervju med tre voksne kvinner som har alle har fått diagnosen i voksen alder. Jeg vil bruke relevant litteratur og forskning om diagnosen, og knytte dette opp mot informantenes opplevelser.
Valgt problemstilling for masteroppgaven er som følger: «Hvordan beskriver kvinner som har fått diagnosen ADHD i voksen alder egen skolegang, og hva kan skolen lære av dem?».
Forskningsspørsmålene i denne studien er:
1. «Hvilke råd har informantene til skolen?»
2. «Hvilke konsekvenser oppgir informantene at sen diagnostisering har gitt?
Bakgrunnen for valgte forskningsspørsmål er at jeg for det første ønsket å finne ut om hva informantene med bakgrunn i egne opplevelser mente var viktig at skolen tenker på i møte med elever med ADHD. Jeg ville også undersøke om det å få diagnosen ADHD sent i livet har gitt noen opplevde konsekvenser for informantene.
Jeg har valgt en hermeneutisk tilnærming til i denne studien, for å kunne oppnå en dypere mening av informantenes beskrivelser av egne opplevelser. Jeg har en abduktiv tilnærming til det jeg forsker på, som vil si at jeg vil bevege meg mellom teori og empiri, samtidig som jeg fortolker disse. Jeg mener at en hermeneutisk tilnærming vil styrke studien ved at det er informantenes egne beskrivelser og opplevelser jeg ønsker å for å oppnå en forståelse, og dermed en dypere mening.
Studiens hovedfunn viser at informantene ikke opplevde å få den tilretteleggingen, forståelsen og støtten som de har trengt i sin skolehverdag, for å oppleve mestring. Skolehverdagen deres har vært preget av misforståelser og opplevelser av å ikke strekke til. De har hatt utfordringer både emosjonelt og relasjonelt, noe som også har fulgt de i voksen alder. Vennerelasjoner kom frem som noe som var veldig viktig for informantene i deres skolehverdag, likevel var det å ha beholde vennerelasjoner og beholde venner vanskelig for to av informantene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: