Now showing items 3081-3100 of 10466

    • Læring av erfaring med snøskredulykke 

      Andersen, Mitra Hofgaard; Bjerkan, Stine Angelica; Jenssen, Jan Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-15)
      Det sies at vi best lærer av våre feil. Hvis man ved høyrisikoaktiviteter som skikjøring i skredterreng lærer best ved å faktisk oppleve en ulykke vil det kunne få alvorlige konsekvenser. Likevel viste studie til Mannberg, Hetland og Pfuhl (2020) at 38% av de som har opplevd snøskredulykke blir tatt gjentatte ganger. Hva lærer vi etter en snøskredulykke? Denne studien hadde fire forskningsspørsmål: ...
    • Sammenligning av TFCBT og BMOI for voksne som lider av PTSD og som har opplevd mishandling i barndommen: en litteraturstudiet 

      Lange, Marianne Horsberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-15)
      For å vurdere og sammenligne traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TFCBT) og kropps- og bevegelsesspesifikke intervensjoner (BMOI) for traumatiserte voksne med PTSD og som var blitt misbrukt i barndommen, ble det gjennomført en systematisk litteraturgjennomgang. To databaser (Pubmed og Psycinfo) ble søkt ved bruk av nøkkelord som PTSD, mishandling i barndommen og TFCBT- eller BMOI-behandlinger. ...
    • The prevalence and determinants of Polypharmacy in middle-aged population of two Russian cities. 

      Devkota, Surya (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-30)
      Introduction: Polypharmacy has been a global threat these days and raised a question about its determinants. Differences in socioeconomic conditions, comorbid conditions, healthcare services use of individuals were expected to be related to Polypharmacy. Populations with cardiovascular diseases are more likely to be on multiple medications. However, no studies investigated the effects of socioeconomic ...
    • Parenting interventions for families with refugee backgrounds: a randomized factorial, mixed-methods design study protocol 

      Patras, Joshua; Saus, Merete; Douglas, Marcela; Bjørknes, Ragnhild; Gammelsæther, Siri; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Halvorsen, Therese; Haug, Ida Mari; Risholm, Ragnhild; Øktedalen, Tuva; Jakobsen, Reidar; Neumer, Simon-Peter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-11)
      Background: Raising children in new social and cultural contexts can be challenging for parents. In order to help parents address these challenges, the Norwegian government has instituted a policy of mandatory parent training for families who settle in Norway as refugees. The Incredible Years (IY) and The International Child Development Programme (ICDP) have been widely adopted throughout Norway. ...
    • Læring i sirkel 

      Lauridsen, Marlene Bruun (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk ...
    • Midwifery students`development of professional competences: A Nordic educational collaboration 

      Thoresen, Anne- Lise; Tvorup Andersen, Helle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Short intensive courses, where students have the opportunity to be part of an international learning community, are an alternative to student exchange programmes abroad (that typically last from 5 weeks to 3 months). Short intensive courses can provide new experiences and discoveries outside the students’ everyday learning environment. The Nordplus Network Freja for midwifery education provides ...
    • Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter 

      Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse ...
    • Viten skapt gjennom fleksibel læring 

      Jentoft, Rita (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <p>Basert på en evalueringsstudie med søkelys på helsefagstudenters læring av vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode gjennom blandet nettbasert og klasseromsundervisning utforskes: <p>Hvilke erfaringer med fleksibel læring fremmer og hemmer helsefagstudenters læringsprosess? <p>Hvilket læringsutbytte i vitenskapsteori og forskningsmetode kan studentene nyttiggjøre seg gjennom senere arbeid med ...
    • Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning 

      Jensen, Catrine Buck; Olsen, Ole Johan; Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene ...
    • Innledning 

      Norbye, Bente; Thoresen, Anne- Lise (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <i>Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning</i> er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie ...
    • The Innovative Learning Institute for Circumpolar Health. An International summer school for nursing students in rural and remote areas 

      Norbye, Bente; Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      This chapter focusses on nursing students’ opportunities for participation in an international summer school specifically aimed at the people living in the circumpolar regions. The Northern Nursing Education Network offers a two-week intensive course for students to meet and to develop contextual knowledge of indigenous people living in Arctic regions. These areas are often challenged by vast distances ...
    • Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv 

      Ytreberg, Beate (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I kapittelet tar jeg utgangspunkt i en læringsaktivitet fra bachelorutdanningen i fysioterapi der studenter fra samme kull underviser hverandre, med egne praksiserfaringer som grunnlag. Lærerne strukturerer læringsaktiviteten på forhånd, gir støtte underveis, bidrar med tilbakemeldinger og er en samlende faktor for hele prosessen. Medstudentundervisning og -læring aktualiserer emosjonenes betydning ...
    • Innovasjon som tverrprofesjonell samarbeidslæring 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En viktig forutsetning for velferdsstaten er de nyvinningene som skaper forbedring og fremskritt på viktige områder. Innenfor helse- og velferdssystemet kan dette være alt fra nye teknologier og behandlingsmetoder til endringer i organisering og praksisutøvelse. Sentralt i dette står innovasjon. Innovasjon kan forstås som utvikling og anvendelse av nye og nyttige ideer. De prosessene som skaper ...
    • Tverrprofesjonell praksis, læring og samarbeid – forståelse av egen og andres rolle i læringsprosessen 

      Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Arbeidet med å implementere nye arenaer for tverrprofesjonell praksis er under stadig utvikling og gjenstand for omfattende forskning. I dette kapittelet diskuterer jeg tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) i utdanning av helsefagstudenter. Ved hjelp av datamateriale fra to tverrprofesjonelle prosjekter, ett i en barneavdeling og ett i to distriktskommuner, utforskes medisin- og sykepleierstudenters ...
    • Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial ...
    • Utvikling av nettbasert diskusjonsforum for veiledning av sykepleierstudenter i praksisstudier 

      Jensen, Catrine Buck (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Halvparten av sykepleierutdanningen består av praksisstudier. En stor del av arbeidet til lærere i sykepleierutdanningen består derfor av veiledning av studenter i praksisstudier. Jeg har som lærer utforsket ulike måter å følge opp studenter på, med ønske om å knytte tette relasjoner til studentene og deres læringssituasjoner. Ettersom denne typen veiledning skjer parallelt med andre oppgaver, lar ...
    • Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen 

      Thoresen, Anne- Lise; Elvemo, Heidi (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I dette kapittelet ønsker vi å belyse hvordan systematisk refleksjon over praksiserfaringer bidrar til viktig kunnskapsdannelse i jordmorstudiet. Vi har utviklet reflekterende team (RT) som en undervisningsform der studentens praksiserfaringer danner grunnlag for personlig og profesjonell kunnskapsutvikling. Bevissthet om og trening i kommunikasjon og veiledning er sentrale tema i arbeidet. For å ...
    • Fabrication, workflow and delivery of reconstruction: Summary and consensus statements of group 4. The 6th EAO Consensus Conference 2021. 

      Jokstad, Asbjørn; Bjarni, Pjetursson; Sven, Mühlemann; Wismeijer, Daniel; Wolfart, Stefan; Fehmer, Vincent; Güth, J Frederik; Paterno Holtzman, L; Hammerle, Christoph; Makarov, N.; Meijer, H.J.A.; Milinkovic, Iva; Sailer, Irena; Spitznagel, Frank A.; Vandeweghe, Stefan; Van de Welde, Tommie; Zwahlen, Marcel; Giertmuehlen, Petra C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-19)
      Objectives: To report assessments of four systematic reviews (SRs) on (i) clinical outcomes of all-ceramic implant-supported crowns (iSCs), (ii) production time, effectiveness, and costs of computer-assisted manufacturing (CAM), (iii) computer-assisted implant planning and surgery (CAIPS) time and costs, and (iv) patient-reported outcome measures (PROMS). Material and methods: An author group ...
    • Selvmord, arbeidsledighet og unge menn. En litteraturgjennomgang på forskning om sammenheng mellom arbeidsledighet og selvmord blant unge menn 

      Nilsen, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-04)
      Sammendrag Det er dobbelt så mange menn som kvinner som dør ved selvmord. En stadig større andel unge menn (20 – 35 år) tar sitt eget liv, selv om den største gruppen selvmordsforsøkere og psykisk helsehjelpsøkere er kvinner. Formålet med studiet er å belyse forskning omkring sammenheng mellom arbeidsledighet og selvmord. Gir økt arbeidsledighet økt selvmordsrisiko for unge menn i større grad enn ...
    • Hvordan deler psykologer på BUP følelser fra terapirommet med kollegaer og i private relasjoner? 

      Høivik, Ingvild; Klunderud, Tuva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-08)
      Studien undersøker hvordan psykologer på BUP deler belastende og gode følelsesmessige opplevelser fra sitt kliniske arbeid, med kollegaer på arbeidsplassen og i private relasjoner. Ni psykologer, tre menn og seks kvinner, deltok i kvalitative intervjuer. Psykologene var ansatt på fem ulike BUP-klinikker og hadde 3.5 til 35 års erfaring. Funnene indikerer at psykologer har behov for å dele belastninger ...