dc.contributor.advisor | Stjernstrøm, Else | |
dc.contributor.author | Hansen, Susann Steinsvik | |
dc.contributor.author | Seppälä, Anette Susanne Lyngmo | |
dc.date.accessioned | 2014-08-29T10:45:07Z | |
dc.date.available | 2014-08-29T10:45:07Z | |
dc.date.issued | 2014-05-12 | |
dc.description.abstract | Denne kvalitative oppgaven retter fokus mot assistentenes tilsynelatende «usynlighet» i skolen tross den viktige jobben de innehar. Det finnes lite forskning på denne yrkesgruppen, og vi vil få frem viktigheten av at assistentene blir mer verdsatt som yrkesgruppa, og at de får den veiledningen de trenger for å gjøre en god nok jobb i skolen. Vi er ikke ute etter å sammenligne skoler, men ønsker å beskrive deres hverdag og hvilken rolle de har i skolen i dag. Rambøllrapporten sier at 40 % av assistentene oppgir at de er avhengig av bedre veiledning og et bedre samarbeid mellom dem som yrkesgruppe og pedagogene i skolen. Hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen?
Datainnsamlingen i denne oppgaven viser også at assistentene opplever at samarbeidet er lite strukturert og at samarbeidsmøter er til tider fraværende. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6588 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6191 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.subject | assistenter | en |
dc.subject | ledelse | en |
dc.subject | verdsettende ledelse | en |
dc.subject | verdibasert ledelse | en |
dc.subject | veiledning | en |
dc.subject | relasjonsledelse | en |
dc.subject | kompetanse | en |
dc.title | Fastere håndtrykk og stolthet : hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |