Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7064Dato
2014-11-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, MaritSammendrag
Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon.
Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis?
Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner.
Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner.
Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: