Show simple item record

dc.contributor.advisorGermeten, Sidsel
dc.contributor.authorHaldorsen, Øyfrid
dc.date.accessioned2015-06-22T09:54:28Z
dc.date.available2015-06-22T09:54:28Z
dc.date.issued2014-12-12
dc.description.abstractMin masterstudie har følgende problemstilling: "Hvordan kan lærere, ved hjelp av aksjonsforskning, få kunnskaper i arbeidet med barn som vekker bekymring?" Utvalget i mitt aksjonsforskningsprosjekt har vært syv lærere ved en privatskole i Oslo. Som nevnt er aksjonsforskning sentralt. Det er et teoretisk, vitenskapsteoretisk og metodologisk utgangspunkt i dette masterprosjektet. Metoden som har vært benyttet er fokusgruppesamlinger. Lærerne og jeg har møttes til fire aksjonssamlinger eller fokusgruppesamlinger. Her har følgene temaer blitt drøftet: I første samling har lærernes erfaringer fra deres arbeid, med barn som vekker bekymring blitt delt. I andre samling ble utdrag fra relevante styringsdokumenter, som omhandler meldeplikt til barneverstjenesten, blitt fortolket. I tredje samling ble utdrag fra urometoden knyttet opp mot case, laget på bakgrunn av lærernes erfaringer, diskutert. Siste samling ble viet til en evaluering av prosessen. I hver samling ble lydopptak foretatt. Lydopptakene har i sin helhet blitt transkribert av undertegnede. Flere analysemetoder har blitt benyttet for å analysere lærernes læringsprosess. Aksjonsforskningsprosessen har vært endrings- og målorientert. Videre har lærernes medvirkning til lærings- og endringsprosessen stått sentralt. I et slikt forskningsprosjekt har også jeg, i en forskerrolle, kunnet delta i varierende grad, i diskusjonen. Aksjonsforskningsprosessen og skriveprosessen til denne masteroppgaven, har blitt gjennomført høsthalvåret 2014.Det har vært svært lærerikt for alle involverte parter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7779
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7372
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPEMG_06-7en_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectbekymringen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjecturometodenen_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.title"Jeg er bekymret": En aksjonsforskningsstudie om læreres arbeid med barn som vekker bekymring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)