dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Håvardsen, Hilde Natalie Pedersen | |
dc.contributor.author | Adolfsen, Tine Alice | |
dc.date.accessioned | 2015-09-17T11:38:07Z | |
dc.date.available | 2015-09-17T11:38:07Z | |
dc.date.issued | 2015-05-13 | |
dc.description.abstract | Vi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet.
I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det samme. Den generelle delen av LK06 fremmer indirekte pedagogisk entreprenørskap gjennom arbeidsmetoder der det vektlegges aktiv og reflekterende læring. Fra intervju med lærerne fant vi ut at de ikke hadde kjennskap til begrepet pedagogisk entreprenørskap, eller regjeringens satsing omkring entreprenørskap i skolen. Lærerne formidlet at de ikke praktiserte pedagogisk entreprenørskap, men at samtale og gruppearbeid var sentralt i deres undervisning. Gruppearbeid kan ansees som en liten del av pedagogisk entreprenørskap, og vi kan da trekke en slutning på at pedagogisk entreprenørskap ble benyttet til en viss grad. Elevene ytret et sterkt ønske om en mer variert undervisning i stedet for det de opplevde som tradisjonelle arbeidsoppgaver. Slik sett ønsket elevene pedagogisk entreprenørskap velkommen uten at heller ikke de brukte begrepet. Elevenes ønsker samsvarer dermed med intensjoner i Generell del om pedagogisk entreprenørskap, men det er mindre samsvar mellom Generell del og lærerens praksis. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8088 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7672 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | Pedagogisk entreprenørskap | en_US |
dc.subject | Variert undervisning | en_US |
dc.subject | Generell del av læreplan | en_US |
dc.subject | Elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | Kreativitet | en_US |
dc.subject | Sosial kompetanse | en_US |
dc.subject | Entreprenørskap | en_US |
dc.subject | Amputert læring | en_US |
dc.subject | Fullstendig læring | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Innovasjon | en_US |
dc.subject | Normativt perspektiv | en_US |
dc.subject | Analytisk perspektiv | en_US |
dc.subject | Globalisert samfunn | en_US |
dc.subject | Forskning | en_US |
dc.subject | Samfunnsvitenskapelig datainnsamling | en_US |
dc.subject | Tekstanalyse | en_US |
dc.subject | Intervju | en_US |
dc.subject | Tradisjonell undervisning | en_US |
dc.subject | Regjeringens satsning | en_US |
dc.subject | Norsk skolepolitikk | en_US |
dc.subject | Undervisningsmetode | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Pedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |