Misoppfatninger om desimaltall. Kartlegging av misoppfatninger hos elever på 5-trinn og diagnostisk undervisning som metode for begrepsutvikling i desimaltall
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8114Date
2015-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Misoppfatninger om desimaltall er et kjent fenomen i litteraturen. Derfor stilte vi oss undrende til hvilken grad dette forekommer i dagens klasserom. Problemstillingen for oppgaven var "På hvilken måte kan diagnostisk undervisning bidra til å avdekke misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til desimaltall". Masteravhandlingens teoretiske referanseramme er konstruktivismen. Hovedfokuset ligger på Piagets forklaring på hvordan kunnskap blir til gjennom assimilasjon og akkomodasjon. Ved å utarbeide en diagnostisk kartlegging avdekket vi hvilke misoppfatninger som var i elevgruppen. Videre utformet vi tre aksjoner som skulle bidra til elevenes begrepsutvikling i desimaltall slik at misoppfatningene kan overvinnes. Etter aksjonene gjennomførte vi en etter-kartlegging. I oppgaven analyserer vi begrepsutviklingen og misoppfatningene til elevene, samt drøfter hva årsaken til endringen kan være. Vi belyser også ulike årsaker til hvorfor elevene innehar misoppfatninger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: