dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Petersen, Ingvill Jensaas | |
dc.date.accessioned | 2015-09-22T13:31:07Z | |
dc.date.available | 2015-09-22T13:31:07Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | Forskningen presentert i denne oppgaven er gjennomført på bakgrunn av dårlige resultater i internasjonale undersøkelser, særlig i algebra. Problemstillingen er «Hvordan kan jeg måle elevers algebraferdigheter detaljert?»
For måle elevers algebraferdigheter utformet jeg en kartleggingsprøve. Kartleggingsprøven bygger på Kierans (2007) GTG-modell, som deler algebraiske aktiviteter inn i genererende, transformerende og resonnerende aktiviteter. Ved å anvende modelleringssyklusen til Blum og Leiß (2007) sees de tre aktivitetstypene i en syklus der matematikken oppstår i en virkelighetssituasjon, formuleres og bearbeides matematisk, og fortolkes, valideres og anvendes i virkelighetssituasjonen igjen. De tre konstruktene ble operasjonalisert i oppgaver.
Resultatene fra kartleggingsprøven tyder på at de tre typene algebraiske aktivitetene finnes empirisk. Videre sees det at den største utfordringen i algebraopplæring ligger i de genererende oppgavene, der elevene matematiserer en virkelighetssituasjon, mens elevenes ferdigheter i resonnement, fortolkning og validering er relativt gode. Det sees et skille i resultatet for oppgaver som krever formell matematikk og ikke, der elevene scorer dårligere i oppgaver som krever formell bruk av matematikken. Ved å se læreplanen i forhold til GTG-modellen framkom det at læreplanen har en skjev vekting av de tre kategoriene- Dette kan sees i sammenheng med resultatene, da det er den genererende kategorien som tilsynelatende er minst vektet. Resultatene tyder også på at elevene utsettes for læringssituasjoner de ikke har de faglige forutsetningene til å takle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8120 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7705 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Algebra | en_US |
dc.subject | Modellering | en_US |
dc.subject | Kartlegging | en_US |
dc.subject | Generational | en_US |
dc.subject | Transformational | en_US |
dc.subject | Global/meta-level | en_US |
dc.subject | Opportunity to learn | en_US |
dc.subject | TIMSS | en_US |
dc.subject | PISA | en_US |
dc.title | Hvordan kan elevers ferdigheter i algebra måles detaljert? En kvalitativ kartlegging av 215 elever på tiende trinns ferdigheter i algebra | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |