Mastergradsoppgaver i lærerutdanning 1.-7. trinn: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 142
-
«Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Hvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig ... -
«Relasjoner betyr mye - jeg ønsker å ha en god relasjon til elevene, men føler ofte at jeg kan komme til kort». Tre faglæreres tanker omkring arbeid med relasjonsdannelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)Masteroppgavens tema belyser faglærerens arbeid med relasjonsdannelse til sine elever og da med fokus på elevenes læringsutbytte. Relasjonskompetanse fremstår som et sentralt tema i skolen og som det arbeides mye med. Motivasjonen for å gjennomføre akkurat denne studien baserer seg i all hovedsak på en praksiserfaring jeg har med meg fra utdanningen. I tillegg til denne erfaringen, har jeg sett på ... -
Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert ... -
Skjønnlitteraturens danningspotensial. Et casestudium om lærernes didaktiske tilnærminger til skjønnlitteratur
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærerne arbeider med skjønnlitteratur i et danningsperspektiv. For å svare på forskningsspørsmålet har vi valgt en kvalitativ tilnærming, der vi har brukt observasjon og intervju for å samle inn datamateriale. Studiet ble gjennomført på to ulike skoler, og med to lærere der den ene arbeidet på 5. trinn og den andre på 7. trinn. Våre funn ... -
«Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-20)Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn ... -
Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer ... -
Problematiske elevroller. En studie for å undersøke hvordan lærere opplever utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hva lærere gjør for å få enkeltelever ut av slike roller.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Jeg har erfart at enkelte elever kan spille en rolle i fellesskap med klassen som setter begrensninger for deres sosiale og faglige utvikling. Jeg har ved bruk av teori dannet meg et begrep for den elevrollen oppgaven handler om, "problematiske elevroller". Jeg ønsket gjennom denne studien undersøke hvordan andre lærere oppfattet problematiske elevroller i klassen, og hvordan de jobbet med å få ... -
Læreres arbeid med overgrepsutsatte elever. Innspill til læreres kunnskapsgrunnlag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Lærerprofesjonens grunnleggende verdier bygger på prinsipper og verdier om barns rettigheter. Barns rettigheter skal fremmes og forsvares i skolen. Hvert år blir mange barn utsatt for seksuelle overgrep. Enkelte barn som har vært usatt går gjennom oppveksten uten å få hjelp. Studiens målsetting har derfor vært å øke vår kunnskap og kompetanse, slik at vi kan sikre og ivareta elever som er eller har ... -
Tilpasset opplæring. Hvordan oppfatter lærere at arbeid med utviklende opplæring i matematikk på 1. trinn kan bidra til tilpasset opplæring?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven omhandler undervisningsmodellen utviklende opplæring i matematikk knyttet til betegnelsen tilpasset opplæring. Den er tilknyttet Universitetet i Tromsø, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Oppgavens mål er å finne ut om utviklende opplæring i matematikk på 1. trinn kan bidra til tilpasset opplæring. Våre funn baserer seg på et samarbeid med to skoler hvor undervisningsmodellen ... -
Det flerkulturelle klasserom - berikende og utfordrende. En kasusstudie om tilpasset og inkluderende opplæring i en distriktskole med mange flerspråklige elever
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne oppgaven presenteres en casestudie som har som formål å belyse hvordan lærere på barnetrinnet opplever å arbeide i en klasse med mange minoritetselever. Fokusområdene og problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever lærere på barnetrinnet å tilrettelegge for en inkluderende og tilpasset opplæring for minoritetselever?». Datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte ... -
Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ... -
Sitte med læringspartner eller ha en å sitte med? En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Elevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. ... -
Fremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene: a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen? b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning? Jeg ... -
"Vær så god ungdomsskolen, her har dere en elev med livslang bevegelsesglede." - En studie om vurdering i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Vi ser nødvendigheten av forskning på området vurdering i kroppsøving, med spesielt fokus på mellomtrinnet. Vi har etter flere perioder i praksis observert ulike vurderingspraksiser blant lærere, noe som har vekket vår nysgjerrighet i lærerutdanningen. Formålet med vår studie er å undersøke hvilke vurderingspraksiser utdannede kroppsøvingslærere anvender på mellomtrinnet. Vårt inntrykk er at ... -
Hvordan lærere opplever bruk av lærebrett i begynneropplæringen i lesing og skriving. En masteroppgave om bruk av lærebrett i begynneropplæringen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Fokuset i denne masteroppgaven er bruk av lærebrett i begynneropplæringen, og hvordan lærebrett blir sett på av lærerne som en ressurs i forhold til lese og skriveopplæringa. Jeg har tatt utgangspunkt i småtrinnet da det er her begynneropplæringen i lesing og skriving foregår. Det jeg har funnet ut er at lærerne som deltok i studien så på a) lærebrett i begynneropplæringen som en ressurs i ... -
Boltrelek og utvikling av sosial kompetanse – Et elevperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer boltrelek gir for utvikling av sosial kompetanse i skolen ved å innta et elevperspektiv. Hensikten med studien er å gi innsikt og forståelse i boltrelek og sosial kompetanse ved å løfte fram elevperspektivet, som ofte blir oversett. Studien er en kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming. Studiens empiri består at tre ... -
Relasjonsarbied er et kontinuerlig arbeid, det er ikke gjort over natten. Læreres arbeid med relasjoner i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I dette kvalitative studiet har jeg forsket på hvordan lærere jobber med relasjoner i skolen, og hvordan lærere vurderer betydningen av gode relasjoner for læring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming gjennom dette prosjektet. Jeg har videre intervjuet fire forskjellige lærere der jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer. Analyseprosessen har omhandlet en åpen, aksial og selektiv koding ... -
«Ta deg bryet med å lete etter veien inn». En studie av hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne studien undersøker hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. Relasjonskompetanse er et sentralt begrep i skolen, og jeg anser en lærers relasjonskompetanse som svært viktig, på samme måte som den faglige. Jeg ble motivert til å fordype meg i temaet etter en praksisperiode. I praksisperioden observerte jeg utfordringer i relasjonen mellom lærere og en elev ... -
Når leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Overgang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene ... -
"Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene ...