Viser treff 181-200 av 440

    • «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» 

      Gåsland, Johanne; Eidset, Frida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Formålet med denne studien er å gi en innsikt i hvordan et utvalg elever, som har valgt å få opplæring i samisk på ungdomstrinnet, reflekterer over deres språklige og kulturelle identitet, og hvilke erfaringer de har omkring dette fra egen skolegang. Forskningsspørsmålene dreier seg rundt hvilke refleksjoner elevene har omkring forholdet mellom språk og identitet, hvilke refleksjoner elever ...
    • "Samvittigheten hans plager ham" 

      Aasen, Ingrid Lene; Gravelsæter, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt høytlesning av kognitivt utfordrende bildebøker for å engasjere elever med norsk som andrespråk til å være språklig aktive i undervisningen. Tidligere forskning viser at andrespråkselevene ofte utsettes for både et forenklet språk og faglig innhold i skolen, og hevder at undervisningen bør gi elevene mer komplekse faglige og språklige utfordringer (Daugaard ...
    • Meningsfull skriveopplæring i norskfaget. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sitt perspektiv på meningsfull skriveopplæring og hvordan man kan gjøre skriveopplæringen meningsfull for elever på ungdomstrinnet. 

      Opgård, Bjørn Erik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Formålet med denne studien var å finne en måte man som norsklærer kan gi elevene en skriveopplæring de opplever som meningsfull. Dette for at læreplanen etter de siste endringene i 2020 nå krever at elevene får oppleve det. For å nå målet ble følgende problemstilling brukt: Hvordan kan vi gjøre skriveopplæringen i norskfaget meningsfull for elevene på ungdomstrinnet? En av forskjellene på denne og ...
    • Flyt i et Thinking Classroom 

      Henriksen, Preben Bjørkås (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen ...
    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk 

      Gleditsch, Gabriel; Sønvisen, Hanna Eline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, ...
    • Veien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten. 

      Hagen, Heidi; Sørum, Ina Margrethe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Sammendrag I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene ...
    • Developing pupils' oral confidence in the English classroom 

      Forså, Katrine; Larsen, Tine Vanessa (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      The aim of this master thesis was to study how teachers can contribute to creating a safe classroom where pupils participate in oral activity in the English classroom without insecurity, nervosity and anxiety. We have conducted a mixed method research at a lower secondary school in Tromsø, where we have carried out a questionnaire, action research and observation. There was a total of 144 participants ...
    • An Extensive reading of A Study in Scarlet 

      Andersen, Anna Victoria; Sebergsen Fjærvoll, Kjersti (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      This thesis presents a mixed-method based on two lesson plans that introduces reading strategies for students to experience mastery through reading English fictional literature. One class in middle school participated in the study, and they completed the lessons where they had the opportunity to read A Study in Scarlet through different text expressions. During the reading, the students were given ...
    • Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet 

      Berglund, Tord-Mikael; Fossen, Ingeborg Larsson (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende ...
    • Matematikklæreres holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen 

      Johansen, Hans Roar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I min masteroppgave har jeg fokus på matematikklærers holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Der problemstillingen er: Matematikklæreres holdninger til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Med forskningsspørsmålene: Hvilke holdninger har matematikklærere til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen? Og Hvilken sammenheng er ...
    • Fra teori til utvikling av undervisningspraksis 

      Johannessen, Iris Albrigtsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere ...
    • «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv 

      Lian, Bjørn-Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ...
    • Kjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisning 

      Borch, Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene ...
    • “I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing 

      Hind, Guro Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ...
    • Gaming in Second Language Acquisition: A literature review and discussion on gaming as a resource in the English classroom 

      Hind, Dennis Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis has looked at research relating to the effects of gaming on English language acquisition and discuss the findings in context of the Norwegian lower secondary school. Relevant research in the field was identified by using relevant search strings, recommendations from my supervisor, and by looking at the references from the research I discovered via search strings. The research reviewed ...
    • English Vocabulary Development Through MMORPGs: A theoretic study on the impact of vocabulary development through playing MMORPGs 

      Holstad, Ask (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      This study investigates how MMORPGs influence the vocabulary of L2 learners through comparing the existing research on vocabulary acquisition to shed new light on research on vocabulary acquisition within MMORPGs. Furthermore, it examines how the findings of the reviewed research can influence English education as we know it today. The research question are as follows: How does playing online ...
    • Hva kjennetegner en matematisk samtale? 

      Stormo, Martine Terese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      Denne studien er basert på forskningsspørsmålet: Hvilke samtaletrekk kjennetegner kommunikasjonsmønsteret i matematikk mellom lærer og elever i ulike klasserom, og på hvilken måte kan bruken av arbeidstavler som en del av undervisningen ha noe å si for kommunikasjonsmønsteret? Avhandlingens teorigrunnlag belyser strukturer for matematiske samtaler og sentral empirisk teori om lærere og elevers ...
    • Oral assessment in the English subject 

      Eriksen, Andreas Gamst (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates how teachers of English assess oral competence at lower secondary schools in Norway. Previous studies (Svenkerud, 2013, Hertzberg, 2012, Bøhn, 2015) point to oral presentations as the main method used for oral assessment, and the assessment given varies because of the subjective nature of oral assessment. It is also assumed that teachers disagree on how oral assessment ...
    • Hvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikk 

      Takarautio, Riina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      På tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ...