Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Nye registreringer
Viser treff 301-320 av 440
-
Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-11)Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen ... -
Skriftlig vurderingspraksis. En studie av lærerens skriftlige tilbakemeldinger til elevene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-08)Denne masteroppgaven omhandler skriftlig vurderingspraksis av elever på ungdomsskolen og konsentrerer seg om lærerens skriftlige tilbakemeldinger. Oppgaven har fokus på hva som kommenteres og hvordan de skriftlige tilbakemeldingene er uttrykt/formulert. Studien tar utgangspunkt i tekster elever på tiende trinn har skrevet i forbindelse med skrivedag i norsk våren 2016, datamaterialet består av de ... -
Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To ... -
"Du kan ikke gå helt til bunnen, for den finnes ikke". En kvalitativ studie av hva fagfornyelsens vektlegging av dybdelæring kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne kvalitative studien har vi studert prosessen med implementeringa av fagfornyelsen og dens vekting av dybdelæring i norskfaget. Formålet med studien har vært å studere hva denne vektlegginga kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming har vi studert tre ulike diskurser og hvordan disse omtaler metaforene dybde, bredde og overflate i ... -
Ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generalisering av figurmønsteroppgaver.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess i arbeid med figurmønster. Tidligere forskning viser at få elever klarer å bruke algebra for å uttrykke sammenhenger eller å generalisere til en fullstendig formel (Rivera & Becker, 2005). Hensikten med prosjektet var å få en oversikt over hvilke strategier elevene brukte og hvilke argumentasjoner ... -
Undersøkende matematikkundervisning – en undervisningsform som favner om alle? En kvalitativ studie av læreres opplevelse av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne mastergradsoppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ, fenomenologisk studie av læreres opplevelser av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Tilpasset opplæring er et lovfestet prinsipp som oppleves krevende for lærere å ivareta. Samtidig vil den pågående fagfornyelsen trolig medføre at elevene i større grad enn før skal arbeide undersøkende med matematikkfaget. Det ... -
Matematisk kompetanse - hvordan vurderer man det? En kvalitativ studie av matematikklæreres summative vurderingspraksis på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne avhandlingen er et resultat av en kvalitativ studie med en induktiv temaanalyse. Formålet med studien var å finne ut hvordan summativ vurdering i matematikk på ungdomstrinnet foregår. Vårt fokus innenfor temaet vurdering var summativ vurdering og kompetanse. Metoden vi brukte for innhenting av data var intervju, med en teknisk del som ga grunnlag for en kvantitativ tilleggsanalyse som ble ... -
På hvilke måter kan norsklærernes underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? En kvalitativ kasusstudie om underveisvurderingens kraft.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: På hvilke måter kan norsklærerens underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? Formålet med prosjektet har vært å undersøke norsklæreres erfaringer med formative vurderinger på elevers tekster, og hvilke erfaringer lærerne har med elevenes utvikling av metaspråklig kompetanse. Casestudien tar utgangspunkt i empiri gjennom en ... -
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ... -
Differentiated Instruction in the English Subject. A qualitative study of teachers’ approaches to differentiated instruction and the factors that affect their ability to differentiate
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)In this thesis I have investigated the following research question: How and to what extent do a selection of English teachers differentiate their instruction according to their students’ needs, and which factors affect their ability to do so? This study investigates how a sample of English teachers differentiate instruction through content, product, process, and affect/environment according to the ... -
En komparativ studie av direkte instruksjon og undersøkende undervisning. En kvasieksperimentell studie om elevers læring i emnet likninger.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I mitt mastergradsprosjekt har jeg sammenliknet undervisningsformene direkte instruksjon og undersøkende undervisning, som ofte anses som to motsetninger. Studien hadde et mixed methods design, hvor jeg la størst vekt på den kvantitative delen. Den kvantitative undersøkelsen bestod av en førtest, et toukers undervisningsopplegg i likninger og en ettertest. Den kvalitative undersøkelsen innebar å ... -
Praktisk matematikk. Hvordan forstår og praktiserer lærere i matematikk i ungdomskolen praktisk matematikk i undervisningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere i matematikk på ungdomskolen forstår og praktiserer praktisk matematikk i sin undervisning. I tillegg ønsket jeg å finne svar på om praktisk matematikk fremmer tilpasset opplæring. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å få en forståelse av hva praktisk matematikk egentlig er, samt finne ut av om det kan være med på å fremme ... -
To måter å tegne på - analog og digital
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-27)Tema for masteroppgaven er digital tegning, fordelene og utfordringene som elevene tilkjennega i min undersøkelse. Tegnekrisa som oppstår i 10-14-årsalderen, kan den utsettes eller minimeres med digital tegning? Ville bruken av nettbrett motivere elevene til å tegne mer og lengre? Undersøkelsen viste at de fleste elevene fortsatt tegnet og likte å tegne med blyant, noe jeg har kalt analog tegning. ... -
Kortreist inspirasjon. Om å la seg inspirera av nærmiljøet til skapande arbeid.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-02)Denne undersøkinga handlar om korleis ein kan nytta nærmiljøet i Kroken som kjelde til inspirasjon i skapande arbeid. Ved å koma tett på alt det som omgjev oss, kan det opna seg enorme moglegheiter. Oppgåva har to problemstillingar: Korleis kan fotomotiv frå nærmiljøet nyttast som kjelde til inspirasjon i eige skapande arbeid innafor ulike visuelle uttrykk? Korleis kan fotomotiv frå nærmiljøet rundt ... -
Kulturarv og nyskaping i skolen. Avstiving av hekleduker til hulform
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Mastergradsoppgaven presenterer og fremmer affeksjonsverdi og viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Jeg introduserer en mulighet for å bringe nytt liv i gamle hekleduker, som holder på å bli avglemt eller bortgjemt. Arbeidet fungerer godt fagdidaktisk, og nyskaping i skolen er et viktig element. Jeg beskriver, analysere og reflektere rundt forskningsspørsmålet og arbeidet mitt, hvor jeg har ... -
Å utforske i kunst og håndverk. En søken etter eget uttrykk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven Å utforske i kunst og håndverk, ønsker jeg å finne frem til ny innsikt gjennom arbeid med utforsking som prosess og metode. Med utgangspunkt i eget skapende arbeid søker jeg å oppnå en bredere forståelse for arbeid med utforskende tilnærminger i praktisk estetiske fag, både knyttet til eget skapende arbeid og som undervisningsmetode. Oppgaven tar utgangspunkt i eget forprosjekt ... -
Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre, når jeg ikke vet hva det skal bli til slutt? En undersøkelse av hvilke utfordringer man kan støte på i oppdrag og oppgaver med løse rammer, innen kunstfaget.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Denne masteroppgaven tar for seg utfordringer oppgaver med løse rammer kan føre med seg. Egne erfaringer med å illustrere en akademisk bok, og erfaringer i kraft av å undervise ungdomsskoleelever i kunst og håndverksfaget danner grunnlaget for denne oppgaven. Å få et kunstnerisk oppdrag har mange likhetstrekk med å få en oppgave i faget kunst og håndverk. Oppdragets form og oppgavens utforming legger ... -
Teksturer i betongfigurer. En a/r/tografisk undersøkelse med sement som skulpturelt materiale
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Bakgrunnen for valg av tema i masteroppgaven var et ønske om å vinne ny innsikt innen fagfeltet kunst og håndverk, hvor hovedvekten var praktisk skapende arbeid innenfor materialet betong. Jeg ville finne ut hvordan betong egnet seg til å lage skulpturer, og hvordan jeg kunne skape teksturer i betongen ved hjelp av ulike tekstiler og tilsetninger. Jeg forsket i betong med tre ulike materialtilsetninger; ... -
Elektrolyse av kobber. Muligheter for metallsløyd i framtidens skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolyse av kobber er en enkel teknikk å lære. Den krever lite utstyr og heller ikke spesialrom. Utstyret som ... -
Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-26)Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. ...