dc.contributor.advisor | Stjernstrøm, Else | |
dc.contributor.author | Robertsen, Trine | |
dc.date.accessioned | 2016-05-19T09:12:57Z | |
dc.date.available | 2016-05-19T09:12:57Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven ser jeg om kjønn har betydningen for hvordan kvinnelige- og mannlige lærere opplever lederautoritet.
Empirien er innhentet ved hjelp av fokusgruppesamtaler med 13 lærere i den videregående skolen. I tillegg til dette har forskningsdeltakerne deltatt i en spørreundersøkelse i etterkant av fokusgruppeintervjuet. I arbeidet med å analysere og drøfte lærernes oppfatninger har jeg valgt en selektiv koding med forhåndsbestemte kategorier.
Studien gir grunnlag for å konkludere med at kvinner og menn opplever utøvelse av lederautoritet ulikt på en rekke områder, og at det dermed kan være hensiktsmessig for ledere i skolen å reflektere over måten de utøver sin autoritet overfor henholdsvis kvinner og menn.
Et viktig funn viser at den personlige kompetansen og relasjonen lederen har til sine ansatte har betydning for hvordan forskningsdeltakerne opplever sine ledere, og enda viktigere, det er avgjørende for om lederen får aksept for sine handlinger. Andre funn i studien tilsier at de kvinnelige lærere er mer opptatte av den pedagogiske ledelsen, samt har et større behov for å bli sett og hørt av sin leder. Menn på sin side, vokser ved å få delegert arbeidsoppgaver og at de blir ansett som flinke av sine ledere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9179 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8738 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | utdanningsledelse | en_US |
dc.subject | ledelse og kjønn | en_US |
dc.subject | pedagogisk og administrativ ledelse | en_US |
dc.subject | Ledelse som pedagogisk praksis | en_US |
dc.subject | ledelse og makt | en_US |
dc.subject | Samlet profesjonell kompetanse | en_US |
dc.subject | Liberal feminisme | en_US |
dc.subject | Kulturell feminisme | en_US |
dc.subject | Radikal feminisme | en_US |
dc.subject | Relasjonskompetanse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Ledelse og kjønn.
Et kjønnsperspektiv på utøvelsen av autoritet i den videregående skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |