Dame i eget hus? Lærerfortellinger om skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9181Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Karlsen, BritaAbstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt grad av medbestemmelse hos lærere. Gjennom intervju av fem lærere, har jeg sett nærmere på deres rolle i en skole preget av stor reformvirksomhet og motsetningsfylte ideologier. Er lærere ”hands on” i skolens reformarbeid; er de entusiastiske og aktive premissleverandører, eller er de passive, instrumentelle iverksettere av andres idéer? Føler de eierskap til skolens innhold og praksis eller er de fremmedgjorte aktører i egen profesjonsutøvelse?
Mitt teoretiske bakteppe er Røviks translasjonsteorier og implementeringsdoktriner, Habermas` kommunikative rasjonalitet og systemets kolonisering av livsverden, samt Hargreaves´ teorier om lærerkulturer. Oppgaven konkluderer med at læreres livsverden synes å være kolonisert av systemverden. Lærerne har med årene fått stadig mindre medbestemmelse i yrket sitt. De vises liten tillit til å utøve profesjonelt skjønn i lærerrollen, og tvinges således inn i en yrkesrolle de verken føler seg komfortabel med, eller som de går etisk og profesjonelt god for.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: