Lærebokas påvirkning på elevers karakternedgang i Biologi 2
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9273Date
2015-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hansen, IngvildAbstract
Denne studien er en analyse av to læreverk og åtte eksamenssett i faget Biologi 2 på videregående skole. Bakgrunnen for studien var Utdanningsdirektoratets karakterstatistikk, hvor det ble fremstilt at elevene gjennomsnittlig gikk ned omtrent én karakter fra standpunkt til skriftlig eksamen. Studien tok utgangspunkt i at oppgavene i læreboka ikke forberedte elevene godt nok til eksamen. Formålet med studien var å få en forståelse for hvordan læreboka ble brukt i skolen, og hvordan denne, med fokus på oppgavene, kunne anvendes for å forberede elevene bedre til eksamen.
For å avkrefte eller bekrefte hypotesen, ble det utført en analyse av oppgavene i lærebøkene Bi 2 og Bios Biologi 2, og av eksamenssettene fra 2011-2014. Oppgavenes kognitive nivå, og hvilke kompetansemål de omfattet, ble tatt i betraktning. Analysen var i hovedsak basert på kvantitativ metode, men hadde også kvalitative tilnærminger. Det ble uført kvalitative intervju angående bruk av læreboka i skolen, samt om eksamens utforming. Dette for å kunne si noe om studiens relevans i den norske skolen.
Analysen har vist at oppgavene i lærebøkene omfavner et lavere kognitivt nivå enn oppgavene på eksamen. Det viste seg også at lærebøkene og eksamen vektet kompetansemålene noe ulikt. Læreboka, samt lærebokas oppgaver, viste seg å ha en sentral rolle i undervisningen. Det ble derfor konkludert med at læreboka var med på å påvirke at elevene ikke presterte like godt på eksamen som ved standpunkt, ettersom læreboka trente elevene på et lavere kognitivt nivå enn hva eksamen testet dem i.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: