Elevers matematiske resonnement. En kvalitativ studie om resonneringer av faglig sterke elever når de løser oppgaver med og uten kontekst.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9278Dato
2015-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Iselin SørensenSammendrag
Det ble valgt å ha følgende problemstilling i denne oppgaven: «Hvordan resonnerer faglig sterke elever når de løser problemer med og uten kontekst i matematikk?». Det ble gjennomført en kvalitativ studie for å undersøke elevenes resonnement. Den kvalitative studien var oppgavebaserte intervjuer med åtte elever ved VG1 Studiespesialiserende. Elevene løste til sammen fire oppgaver i to intervju. Etter de oppgavebaserte intervjuene fikk elevene spørsmål om oppgavene og deres erfaringer med matematikk.
Det ble gjort en analyse av resultatene fra intervjuene. Resultatene ble analysert med utgangspunkt i Lithners (2008) rammeverk for kreativ og imitativ resonnering. Videre ble funnene fra analysen av de ulike oppgavene sammenlignet for å se på hvordan elevene løste oppgaver med og uten kontekst.
Resultatene viser at det var flere som hadde en kreativ resonnering når de løste oppgaver med kontekst sammenlignet med oppgaver uten kontekst. Elevene måtte i større grad tegne, forstå og matematiserte én av oppgavene med kontekst sammenlignet med oppgaven uten kontekst. Når elevene løste oppgaver med kontekst kan dette ha gjort at de ikke så sammenhengen til skolematematikk, og dette er noe som kan gjort at elevene i større grad resonnerte kreativt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: