Show simple item record

dc.contributor.advisorHeimly, Finn Steinar
dc.contributor.authorLundberg, Ellen Beate Jensen
dc.contributor.authorLundberg, Lars Kristian
dc.date.accessioned2016-06-20T10:35:43Z
dc.date.available2016-06-20T10:35:43Z
dc.date.issued2016-01-15
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å få innsikt i hvilke forhold som har betydning for oppnådd lønnsomhet ved å gjennomføre et casestudie. Samsvar mellom relevante forhold og lønnsomheten i bedriftene testes, og vi ser på om det finnes sammenhenger som kan forklare oppnådd lønnsomhet. Med i undersøkelsen er ti bedrifter, hvorav tre er med i primær-undersøkelsen. De er alle selvstendige bruktbilforhandlere, med eierskap etablert i små aksjeselskap og med få eiere. Bransjen preges av hard konkurranse med mange aktører som selger tilnærmet like produkter. Det er ulike oppfatninger om bruktbilbransjens omdømme, noe som bl.a. bunner i forhold ved kjøp og salg. Dette fanget vår interesse i valg av bransje. Lønnsomheten i hver bedrift er analysert ved å ta utgangspunkt i årsregnskapet og beregne nøkkeltall for lønnsomhet. Avkastningsgraden er nøkkeltallet som er brukt. Vi sammenligner bedriftene mot hverandre ved å gjennomføre benchmarking av oppnådd lønnsomhet. Benchmarking viser variasjon i avkastningsgraden for årene 2012-2014. Resultatene fra primærundersøkelsen viser at det i bransjen er fokus på lønnsomhet som målsetting, og at de gjennomfører aktiviteter som bidrar til økt lønnsomhet. Imidlertid er det i ulik grad av samsvar mellom oppnådd lønnsomhet og lønnsomhetsfokus i bedriftene. Det viser seg å være et betydelig potensial for å øke lønnsomheten i bransjen. Undersøkelsen viser ikke entydig korrelasjon mellom sekundærdata og primærdata.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9305
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8862
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleHvilke forhold har betydning for lønnsomhet i bilbransjen - en casestudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)