Strategisk planlegging i stiftelser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9306Date
2016-02-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som ser nærmere på strategisk planlegging i stiftelser ved å gå i dybden på fem case. Problemstillingen er: “Bruker stiftelser strategisk planlegging når de skal sørge for at stiftelsens formål realiseres, og ser de nytten av det?” Det empiriske materialet ble samlet inn ved å undersøke stiftelsenes dokumenter, samt kvalitative intervju med øverste leder i stiftelsene og to fagpersoner.
Stiftelser er ideelle organisasjoner som drives for å oppfylle et nærmere angitt formål, og de har noen organisatoriske særtrekk som skiller dem fra andre organisasjonsformer, og som påvirker hvordan strategiplanleggingen kan gjennomføres. I tillegg påvirkes stiftelsene av sine omgivelser, særlig politiske prioriteringer og konkurranse.
Fire av de fem stiftelsene som inngikk studien har gjennomført strategiske prosesser, og de hadde strategiske planer. Planleggingsprosessene og planene var ulike, og de var i ulik grad knyttet opp mot organisasjonens øvrige styringssystemer. Motivasjonen for å drive strategisk planlegging var i hovedsak å samle organisasjonen, unngå ad-hoc-arbeid, stramme opp, profilere, fokusere, og posisjonere seg for fremtidig suksess. Stiftelsene opplevde ulik grad av nytteverdi ved å gjennomføre planleggingsprosesser. Nytteverdier som ble nevnt var at prosessen kunne bidra til å nå sentrale mål, få alle til å gå i samme retning, styre aktiviteten, energien og ressursene, skape forutsigbarhet, drive frem utvikling, og tilpasse seg endringer i omgivelsene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: