dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin | |
dc.contributor.author | Fagerli, Ingeborg Marie | |
dc.contributor.author | Wilhelmsen, Christina Solheim | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:12:14Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:12:14Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er at både nasjonal og internasjonal forskning dokumenterer at stress er et problem i læreryrket. Forskning viser at mindfulness kan være en ressurs i å redusere stress, og med utgangspunkt i dette ønsket vi å undersøke forskningsspørsmålet: Hva opplever lærere som stressende i yrket og hvordan kan mindfulness være en ressurs for lærere i å håndtere stress i skolehverdagen? Vi har undersøkt dette ved å gjennomføre en kvalitativ studie, der vi har intervjuet en rektor og to lærere som bruker mindfulness i jobbsammenheng for å redusere stress. Datamaterialet er analysert med inspirasjon fra metoden grounded theory og temasentrert analyse. Noen av studiens sentrale funn er at det å ha relasjoner til mange, fortsette å tenke på og bekymre seg over jobben hjemme, økt krav om å prestere, mange ulike arbeidsoppgaver, økt krav til dokumentering og utfordrende samarbeidsforhold, oppleves som stressende for lærerne. I tillegg viser studien at informantene opplever en rekke positive effekter ved bruk av mindfulness, som gjør at de reduserer stress som de opplever i sin skolehverdag. Studiens funn er at mindfulness kan være en ressurs for lærere i samarbeid med elever, kolleger, ledelse og foreldre, for å få en pustepause i hverdagen, bedre ro og kontroll over arbeidsoppgaver og for å ”tømme hodet”. Mindfulness kan også bidra til at lærerne er mer oppmerksomt til stede for elevene. Informantene uttrykker i tillegg at mindfulness ikke er et uproblematisk begrep, da mange kan ha fordommer mot mindfulness som stressmestringsmetode. Derfor må lærernes bruk av mindfulness være frivillig og etter deres behov. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9552 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9109 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Mindfulness | en_US |
dc.subject | Stress i læreryrket | en_US |
dc.subject | Stressmestringsstrategi | en_US |
dc.subject | Læreryrket | en_US |
dc.subject | Frafall i læreryrket | en_US |
dc.subject | Mindfulness som stressmestringsstrategi i læreryrket | en_US |
dc.subject | Utbrenthet i læreryrket | en_US |
dc.subject | Hva skaper stress i læreryrket | en_US |
dc.subject | Oppmerksomt nærvær | en_US |
dc.subject | Stress | en_US |
dc.subject | Stressmestringsverktøy | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Stress i læreryrket - Mindfulness som stressmestringsverktøy | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |