dc.contributor.advisor | Fábregas, Antonio | |
dc.contributor.advisor | Jensen, Tove Beate | |
dc.contributor.author | Opphus, Berit | |
dc.date.accessioned | 2016-09-19T09:45:40Z | |
dc.date.available | 2016-09-19T09:45:40Z | |
dc.date.issued | 2016-05-12 | |
dc.description.abstract | I denne avhandlingen har jeg tatt for meg de spanske verbene ‘ser’ og ‘estar’ i et didaktisk perspektiv. Begge verbene tilsvarer det norske ‘å være’, men bruken av dem avhenger av kontekst for å kunne gi reell mening. I forbindelse med denne oppgaven har jeg gjennomført ulike undervisningsopplegg for å lære elever i en 10.klasse (spansk nivå 1) hovedforskjellene på disse verbene og grunnleggende regler for når det ene eller det andre verbet skal brukes. I forbindelse med grammatikkundervisningen finnes spesielt to motstridende tilnærmingsmåter, induktive og deduktive metoder, som begge blir favorisert på hver sin måte. Ved utarbeidelse av undervisningsoppleggene ønsket jeg å kombinere begge tilnærmingene for å undersøke om en variasjon mellom disse metodene ville virke gunstig på elevenes læring. I dette arbeidet har jeg forsøkt å kartlegge hvilke elementer som virker utfordrende for elevene og foreslått løsninger på hvordan man kan utvikle dette. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9715 | |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3980 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Spansk språk: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Spanish language: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | La enseñanza de 'ser' y 'estar' en español como lengua extranjera: desafíos y métodos | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |