Strategi for å oppnå vekst. En casestudie av en organisasjon som har opplevd stor vekst
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9825Dato
2016-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Joki, Kine OlaussenSammendrag
I denne studien er det blitt undersøk hvilke strategier en organisasjon har benyttet for å oppnå vekst. Når det kommer til vekst er det gjort mange studier om netopp dette, men det er gitt lite oppmerksomhet til hvordan jobbe strategisk mot å oppnå vekst.
Den teoretiske delen tar for seg offentlige organisasjoner, vekst og strategier. Mintzbergs fem p-er er blitt benyttet som rammeverk for å utforske hvilke strategier som er brukt fra organisasjonens side med tanke på vekst. Tidiger forskning har i hovedsak konsentrert seg om å måle hvor mye en organisajson vokser eller hvilke konsekvenser veksten får for organisasjonen.
De fleste organisajsoner har forskjellige strategier for å oppnå forskjellige mål. Når en organisasjon har som mål å vokse og ta over større andeler av markedet, er det veldig interessant å se på hvilke strategier de har utviklet for å oppnå dette. Caset som er benyttet er en organisajson som har opplevd en stor vekst de siste årene. Denne ble valgt fordi det er en organisasjon som har utpekt seg i min hjemkommune. De har opplevd en stor suksess de siste årene, til tross for at de har møtt på en del motstand. Det ville derfor være spennende å studere hva de har gjort på det strategiske plan for å oppnå den veksten de har klart.
Funnene i studiene viser at organisasjonen hadde en strategi for å oppnå vekst. De har vært nødt til å endre strategi underveis, men har klart å fokusere på sine sterke sider og det å utnyttet sine ressurser. Det å være beviste på sine sterke sider å utvikle strategier på bakgrunn av disse viser seg å være en god suksess oppskrift.
Nøkkelord: vekst, strategi og offentlig organisasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: