dc.contributor.advisor | Anderssen, Merete | |
dc.contributor.author | Haugseth, Ida Thygesen | |
dc.date.accessioned | 2016-10-20T11:43:20Z | |
dc.date.available | 2016-10-20T11:43:20Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn. Barn med spesifikke språkvansker er en meget heterogen gruppe som utviser en rekke ulike symptomer. Det kan være svært krevende å utforme tiltak for denne gruppa, nettopp fordi symptomene varierer fra barn til barn. Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over forskning på tiltak for barn med spesifikke språkvansker, og retter seg mot førskolebarn grunnet aktualiteten av tidlig innsats.
Metode. Gjennom systematiske søk i fire store internasjonale databaser ble det funnet 17 relevante studier som passet oppgavens inklusjons- og eksklusjonskriterier.
Resultat. Resultatene fra de inkluderte studiene viste at tiltak for barn med spesifikke språkvansker har effekt, men ikke alle viser like store effekter i forhold til språk. Videre ble egenskapene til tiltakene undersøkt og det ble funnet egenskaper som var av særlig stor betydning for at tiltakene skulle ha effekt.
Konklusjon. Man kan i denne oversikten se tendenser til at tiltak som er gitt individuelt av fagperson, og som er individuelt tilpasset barnets manglende grammatikk, gir best effekt for førskolebarn med spesifikke språkvansker. I tillegg kan det være viktig at tiltakets øvrige egenskaper, som for eksempel frekvens og dose, er tilpasset barnets kognitive kapasitet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9861 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LOG-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Tiltak for førskolebarn med spesifikke språkvansker. En systematisk oversikt | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |