Show simple item record

dc.contributor.advisorSkogdal, Signhild
dc.contributor.authorEskedal Utheim, Ida
dc.date.accessioned2016-10-20T11:58:43Z
dc.date.available2016-10-20T11:58:43Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractLese- og skrivevansker er et omdiskutert tema, med mange faktorer som spiller inn på vanskegraden. Dette er uten tvil en vanske som krever mye av en lærers resurser, både på kunnskapsnivå og når det kommer til tid. Dette forskningsprosjektet har tatt for seg læreres erfaringer når det kommer til arbeidet med lese- og skrivevansker i barneskolen. Problemstillingen er; Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med arbeid med lese- og skrivevansker? For å svare på problemstillingen ble det valgt å gjennomføre intervjuer av lærere i barneskolen. På forhånd av intervjuene ble det utformet en semistrukturert intervjuguide som skulle være utgangspunkt for samtalen. Intervjuguiden ble kategorisert ut i fra hva som er blitt ansett som viktige punkter i dette arbeidet; kartlegging, tilrettelegging, lærerkompetanse og elevens motivasjon. Funnene fra intervjuene viser at lærerne sitter på mye generell kunnskap om lese- og skrivevansker, men at de med fordel kan utdype disse kunnskapene. Flere har tatt videreutdanning på bakgrunn av stor interesse for dette arbeidet. Til tross for dette er det deler av prosessen som blir noe unøyaktig og lite spisset opp mot de ulike vanskene et barn kan ha innenfor lesing og skriving.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9862
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Alle skal inn i den tunellen, alle skal klare det samme. Må vi snevre den tunellen enda mer?" En kvalitativ studie av læreres erfaring med arbeid med lese- og skrivevanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)